Skip to main content
 
Okosvilág

Virtuális térben fejlesztett autók jönnek

2022-07-26 No Comments 9 perc olvasási idő
Virtuális térben fejlesztett autók jönnek

Minél fejlettebb egy jármű, annál több mindent kell rajta tesztelni, ami viszont rengeteg időbe és pénzbe kerül. Vagyis kerülne, ha nem lenne a Boschnak erre is egy jó megoldása. A vállalatunk által fejlesztett szoftverek számos ötlet megvalósítását könnyítik meg azáltal, hogy sok időigényes tervezési és tesztelési folyamatot helyeznek át a digitális térbe.

A mérnöki csapatok, járművek és mérési adatok felhő alapú digitális kapcsolatának köszönhetően minden projektpartner hozzáférhet a számára szükséges, korábban már összegyűjtött eredményekhez bármikor és bárhol.

A felhő alapú digitális rendszernek köszönhetően a szakemberek távolról is hozzáférhetnek az adatokhoz

A felhő alapú digitális rendszernek köszönhetően a szakemberek távolról is hozzáférhetnek az adatokhoz

Szoftverek mindenkinek

A Bosch Engineering digitális megoldásainak nagy előnye, hogy felhasználó-orientált és -barát. A vállalat saját igényei és a napi használat tapasztalatai alapján folyamatosan optimalizálták őket az elmúlt években. További előnye a Bosch által kínált szolgáltatásnak a moduláris felépítés, ami lehetővé teszi, hogy az ügyfelek egyedi megoldásokat integrálhatnak meglévő szoftverstruktúrájukba, így optimalizálhatják munkájukat, de akár komplett csomagként is használhatják a szoftvereket. Azok összetevői tökéletesen illeszkednek egymáshoz. A továbblépéshez pedig zökkenőmentes támogatást kínál a Bosch a teljes munkafolyamat során – beleértve a flottakezelést, az adatelemzést és a hozzáférést a tesztjármű-adatokhoz.

A flottamenedzser így bármikor pontos áttekintést kaphat a tesztflottában szereplő egyes járművekről, felszereltségükről, elhelyezkedésükről, állapotukról. A járműadatok ráadásul könnyen kinyerhetők és frissíthetők, így az adatkészlet mindig naprakész.

Tudj meg mindent távolról

A távoli járműhozzáférés (Remote Vehicle Access) és a mérési adatok elemzésére szolgáló Fleet Falcon támogatja a mérnököket a járműtesztek végrehajtása és elemzése, valamint az adatok kezelése során. A távoli járműhozzáférés különösen hasznos összetett diagnosztikai feladatokhoz. Ezzel a funkcióval elérhetőek a tesztvezetések során gyűjtött mérési adatok, de elvégezhető a diagnosztika és az adatok frissítése is. Emellett a teljes flotta összes járműadatához gyors és megbízható távoli kapcsolat biztosítja az online hozzáférést. A felhasználók gyorsan létrehozhatnak személyre szabott irányítópultokat olyan diagramokkal, amelyek valós idejű vizuális megjelenítést biztosítanak az adatokhoz.

A projekten dolgozó mérnökök akár párhuzamosan is dolgozhatnak a kinyert adatoknak köszönhetően

A projekten dolgozó mérnökök akár párhuzamosan is dolgozhatnak a kinyert adatoknak köszönhetően

A digitális felhő alapú adatelemző megoldás hatékony eszköz nagy mennyiségű mérési adat kiértékelésére minden releváns adatformátumban – gyorsan, hatékonyan és kiváló minőségben. A megoldást már sikeresen használják a Bosch mérnökei belső projektekben, és hamarosan elérhető lesz külső partnerek számára is.  Mindezek együtt azt jelentik, hogy a fejlesztési folyamat gyorsulhat és olcsóbb lehet, hiszen kevesebb alkalmazott és jármű szükséges hozzá. Az adatokhoz a fejlesztési központokban tevékenykedő mérnökök is hozzáférnek, elég csupán a tesztelési metódust megadni a helyszínen lévő kollégáknak is.

Töréstesztek digitálisan

Évtizedekkel ezelőtt, 1977-ben, amikor az első elektronikus légzsákvezérlő-egységen dolgoztak a Bosch mérnökei, a tömeggyártás megkezdése előtt három évvel még közel 6000 töréstesztet végeztek 60 féle járművel. Akkoriban ezeken a teszteken ténylegesen összetörték a járműveket, ez azonban ma már nem működne, hiszen több szempont miatt sem lehetne annyi autót összetörni, hogy minden mérési adat rendelkezésre álljon. Jelenleg több mint 1,8 millió ütközési szimulációra van szükség egy légzsákvezérlő-egység tökéletesítéséhez a gyártás megkezdése előtt. És ez a szám még csak a hagyományos autókra vonatkozik, az ugyanis már most látszik, hogy a nagyobb szabadságot biztosító önvezető járművek esetében ennél is sokkal több kísérletre lesz szükség. A fizikai töréstesztek helyett ezért jelenleg szimulációk során vizsgálják a különböző helyzeteket. Vállalatunk egyik kutatása az utasok digitális feltérképezésére irányul, virtuális emberi test modellek felhasználásával. A digitális modellekkel végzett kísérletek lehetővé teszik a járműben ülők viselkedésének részletes vizsgálatát egy esetleges ütközés előtt és közben.

Az önvezető autók esetében még több virtuális adatra lesz szükség

Az önvezető autók esetében még több virtuális adatra lesz szükség

Mérnöki bravúrok

Hogy egy konkrét projektet is említsünk, szimulációs tesztek segítségével tervezték meg a Mercedes-Benz tanulmányautóját, a VISION EQXX-et is. A villanyautó egyetlen feltöltéssel több mint 1000 kilométert képes megtenni, ráadásul ez nem egy forradalmian új akkumulátorrendszernek vagy hajtásláncnak köszönhető. A tervezés során a mérnökök arra törekedtek, hogy a jármű könnyű legyen és áramvonalas – más szóval: hatékony. Sikerült is tökéletesen áramvonalassá tenni az autót, légellenállási együtthatója mindössze 0,17, ami optimálisabb, mint egy amerikai focilabda hasonló értéke. Tömege pedig mindössze 1750 kilogramm, ami egy ilyen méretű villanyautóhoz képest kiemelkedő. Ezt úgy érték el, hogy többek között könnyű kovácsolt magnézium keréktárcsákat kapott az autó, illetve a belső dizájn elemeknél is mindenhol a lehető legkönnyebb anyagokat használták. A karosszéria teherviselő elemei pedig nagy szilárdságú martenzites acélból készültek.

A számítógéppel modellezett adatokat a virtuális tér után a valós felhasználási körülmények is igazolták. Így bár a VISION EQXX kifejlesztése költséges volt, közel sem került annyiba, mintha minden paraméterét a valóságban mért adatok alapján tökéletesítették volna.