Időről-időre érdekes statisztikák látnak napvilágot a parkolás kapcsán. Egyes felmérések azt taglalják, hogy a gépjárművezetői vizsgán emiatt buknak meg a legtöbben, mások arra világítanak rá, hogy ekkor keletkezik a biztosítási ügyintézéssel járó káresetek legnagyobb hányada. Egyvalami biztos: a parkolást segítő rendszerek elterjedése valóban könnyebbé tehet az emberek életét – ez pedig a Bosch egyik régi célja.
Ezt a célt még az alapító Robert Bosch fogalmazta meg a vállalat termékei kapcsán. A parkolás témakörben már eddig is mérnökök sokasága dolgozott a vállalatnál, de a hálózatba kapcsoltság új lehetőségeket teremtett ezen a téren is. A járművek most már valós időben tudnak egymásnak – a Bosch saját adatfelhőjének segítségével – adatokat szolgáltatni. Ez pedig új dimenzióba helyezi a megszokott parkolási procedúrákat, megszülethet a valódi közösségi parkolás. Mielőtt azonban ennek részleteit bemutatnánk, tekintsük át, honnan hová jutottunk az elmúlt évtizedekben.
A legtöbben bele sem gondolnak, hogy milyen felszerelések segítették az elmúlt évtizedekben a parkolást. A visszapillantó tükrök megjelenése, a tolatólámpa, és a nagyméretű járműveken a karosszéria sarkait jelző kiegészítők mind-mind igyekeztek könnyebbé tenni a gépjárművezetők életét. Aztán az 1970-es években elkészült az első parkolást segítő ultrahangos szenzor. A 80-as években elsősorban áruszállító furgonokon és tehergépjárműveken, valamint drágább személyautókon használták őket. Elterjedésük a 90-es évek második felére datálható, ekkor terjedtek el azok a megfizethető hang és vizuális jelzést egyaránt adó szenzorkészletek, amelyek jelentősen csökkentették a parkolási sérüléseket. Először csak az autó hátsó lökhárítójába kerültek ilyen szenzorok, majd később előre és oldalra is. A nagyméretű grafikus kijelzők elterjedésével pedig megjelentek a tolatókamerák is, amelyek még pontosabb vizuális segítséget nyújtottak a felhasználóknak. A komplex rendszer, valamint az elektrohidraulikus valamint elektronikus kormányművek segítségével megvalósíthatóvá vált az automatikus parkolás. Ez azt jelenti, hogy a jármű képes önállóan felmérni az adott parkolóhelyet, sőt a kormányművet is kezeli manőverezés közben. A vezetőnek csupán annyi dolga maradt, hogy a pedálok segítségével mozgásba hozza vagy megállítsa a járművet.
A fejlődés persze itt sem állt meg, sőt az elmúlt években – ha lehet még jobban – felgyorsult. A Bosch tavaly bejelentette a Home Zone parkolóasszisztenst, amelyet a felhasználó betaníthat az otthoni körülményekhez, vagy a parkolóházban bérelt fix parkolóhelyéhez. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a jármű az ultrahangos szenzorok és egyéb kiegészítők (sztereó videókamera, lézeres szenzorok, radarérzékelők) segítségével képes önállóan parkolni az alapján, amit korábban a felhasználó „megmutatott neki”. Sőt ha kis méretű tárgyak kerülnek az útjába, akkor képes megállni, vagy ki is kerülni azokat. Nem kell tartani attól, hogy az autó összetapossa agyon az udvaron felejtett kerékpárt, vagy szeméttárolót. Ezt a rendszert néhány prémiumgyártó tartozékként már jelenleg is kínálja. Sikerének egyik titka az, hogy időt takarít meg a felhasználóknak, könnyebbé teszi az életüket azzal, hogy például a reggeli rohanáskor nincs meg a garázsból való kiállás stresszfaktora. A bejegyzés elején említett felmérések szerint az anyagi kárral járó balesetek 40 százaléka lassú manőverezés közben keletkezik, amelynek döntő többségét állandó helyszíneken hajtják végre az autósok. A Home Zone parkolóasszisztenst használó jármű esetében az okostelefon, vagy az indítókulcs segítségével egyszerűen aktiválni lehet a rendszert, az autó pedig önállóan a betanított kiindulási pozícióba áll ki, ahol a vezető kényelmesen beszállhat, majd elhajthat. Ezzel tehát a körülményes ki- és beszállás is megelőzhető, ha éppen szűk helyen parkol az autó.
A Bosch rendszere automatikusan korrigálja a pontatlanságokat a parkolás során. Ha a vezető a parkolóasszisztens aktiválását megelőzően nem pontosan a betanított kiindulási pozícióban áll meg, az éppúgy nem okozhat problémát, mint amikor a betanítási folyamat alatt ferdén áll be a parkolóhelyre. A rendszer önállóan kiegyenlíti a két méternél kisebb eltéréseket az útvonaltervezés során.
A Home Zone parkolóasszisztens működés közben
Futurisztikus, de működő rendszer ez, csakúgy, mint a következő lépcsőfok, a már említett közösségi parkolás. Ennek lényege, hogy a publikus parkolóhelyek mellett elhaladó autók szenzorai folyamatosan figyelik az üres helyeket. A Bosch részegységei erre már akár 50 km/óra sebességig képesek. Az elhaladó autók által felderített helyek először az adott gyártó adatbázisába kerülnek, majd onnan anonim módon a Bosch adatfelhőjébe. Az adatbiztonság tehát garantált, a szinkronizált adatok elérhetővé válnak a megadott cím környékén parkolóhelyet kereső autók számára, így a navigációs rendszer egyenesen az adott helyhez navigálja a parkolóhelyet keresőt. A megoldásnak köszönhetően jelentősen csökken a parkolóhelyek keresésre fordított idő és üzemanyagköltség. A közösségi alapú parkolás „titka” az adatok megfelelő feldolgozása. Egyáltalán nem biztos, hogy minden hely szabad parkoló, amelyet egy-egy autó érzékel az út mentén. Lehet, hogy kapubejáróról, buszmegállóról vagy éppen autók elől tiltott területről van szó. A Bosch az úgynevezett Data Mining módszerét alkalmazza, hogy minden kétséget kizáróan alkalmas parkolóhelyként azonosíthassa az útszéli megfelelő szabad helyeket. Ha például egyszerre több jármű is felismer és jelent egy adott szabad helyet az út mentén, nagy valószínűséggel nem parkolóhelyről van szó, s a digitális parkolási térképen ennek megfelelően nem parkolóhelyként jelenik meg. Minél több jármű vesz részt a közösségi alapú parkolásban, annál pontosabb és szélesebb körű lehet a Bosch szolgáltatása. A jövőben akár az is elképzelhető, hogy a Bosch minden egyes parkolóhelyhez hosszúsági és szélességi adatokat is mellékelhet, így a jármű specifikus parkolóhely-keresésre is lehetőség nyílik, például lakóautók vagy kisautók számára.
Talán sokak számára utópiának tűnhetnek ezek a fejlesztések, de érdemes a trendeket a számok tükrében vizsgálni. Németországban és a Benelux országokban már 2014-ben is a forgalomba helyezett járművek közel 50 százaléka rendelkezett minden szükséges berendezéssel ahhoz, hogy adatot küldjön vagy fogadjon egy ilyen szolgáltatás kapcsán. A Bosch által 2016-ban készített tanulmány arra is rámutatott, hogy a mai értelemben vett parkolás teljesen átalakulhat 2020-ig. A technológia jelenlegi színvonalát figyelembe véve még az önvezető autók előtt megjelenhetnek az önállóan parkoló járművek. Ehhez persze nemcsak az autóknak, hanem például a parkolóháznak is okosnak kell lennie, de technológiai partnerként a Bosch az épületet üzemeltetőknek is kínál kiegészítőket. Egy színház vagy koncertlátogatás immár nem parkolóhely-kereséssel indul majd és a rendezvény végén sem kell keresgélni az autót. Egész egyszerűen okostelefonunk segítségével parkolhatunk le és hívhatjuk autónkat, ha végeztünk. Az városi utcákon pedig a közösségi adatfelhőnek köszönhetően nyerhetünk értékes perceket. Ez pedig az önvezető autók elterjedésével együtt azt is előrevetíti, hogy egy átlagos munkanapon akár több órányi időt is megtakaríthatunk majd, amit az eddigieknél hasznosabban tudunk eltölteni.
A közösségi parkolás megkönnyítheti az emberek életét
Feliratkozás a hírlevelünkre:
[wysija_form id=”1″]
Kapcsolódó bejegyzések: