A Porsche mérnökei és vezetői folyamatosan azt kommunikálják, hogy a végsőkig kitartanak majd a vezetés élménye mellett. Ennek fényében különösen érdekes, hogyan képzeli el a jövőt az autóipar egyik leginnovatívabb gyártója. A Mission E Cross Turismo egyértelmű választ ad erre.
Genfben mutatkozott be a Porsche legendás modelljének legújabb generációja. A 911 GT 3 RS továbbra is az, ami eddig volt, egy kőkemény, látványos sportautó. Az ember azt gondolná, más modellnek esélye sincs mellette reflektorfénybe kerülni a legendás autószalonon. Viszont a Porsche esetében is tetten érhető volt az előző bejegyzésünkben felvázolt érzés, és a GT3 RS sem a stand főhelyén kapott helyet. Oda ugyanis a Porsche-standon is egy tanulmányautó került.
A korábbiakkal szemben viszont ebben volt kormány és voltak pedálok is. A Mission E Cross Turismo klasszikus értelemben véve nem is sportautó. A Porsche két húzómodelljének előnyeit egyesítette a tanulmányban: a Panamera Sport Turismo és a Cayenne legjobb tulajdonságait keresztezte a korábban bemutatott Mission E tanulmányjármű elektromos hajtásláncával. Bokszer hörgés, vagy V8 ordítás itt sincs, de teljesítményről, kényelemről, praktikumról és vezetési élményről bőven gondoskodtak a mérnökök.
Előjáróban annyit, hogy lassan jó lesz megismerkedni a mára már természetesen hangzó SUV kifejezés közeli testvérével is: a Mission E Cross Turismo ugyanis egy CUV (Cross Utility Vehicle). 1,4 méteres magassága alig több, mint a Panamera Sport Turismo alapértéke, hossza pedig nem éri el az 5 métert. Hajtásáról villanymotorok gondoskodnak, amelyek a lehető legközelebb kerültek az első és hátsó tengelyekhez, így az egész koncepció nagyon praktikus és méretei ellenére nagyon tágas is.
A külső további vizsgálata előtt el is érkezünk bejegyzésünk apropójához, vagyis ahhoz, hogyan képzeli el a Porsche a jövő autóját. Nos, az teljesen egyértelmű, hogy egy hús-vér vezetővel, aki élvezi az autó minden tudását.
Ezt bizonyítják a tanulmány fényszórói is. A Matrix-LED rendszer nappali világosságot varázsol már a tompított fénnyel is. Erre nyilván nem az önvezető üzemmód radar, lidar, vagy infravörös kamerarendszereinek van szüksége, hanem az emberi szemnek. Az X-Sight névre keresztelt távolsági fény, pedig olyan adaptív fénycsóvamozgatást tesz lehetővé, amelyet eddig még egyetlen Porsche-fényszóró sem. A karosszériába simuló, majd szükség esetén kiemelkedő kilincsekben ma már semmi különleges nincs, a hátsó traktust meghatározó LED-panelben már annál inkább. Ez a multifunkciós világítótest a hagyományos funkciók mellett például a töltés állapotáról is tájékoztatja a szemlélődő embert.
A hajtáslánc szintén arra bizonyíték, hogy emberi igényekhez készült. Bár végsebessége 250 kilométer/órában van korlátozva, 100-ra kevesebb mint 3,5 másodperc, 200-ra pedig, kevesebb mint 12 másodperc alatt gyorsul a 275/40 R20-as AT terepgumikon gördülő Porsche. A 600 lóerős rendszerteljesítményt produkáló állandómágneses szinkronmotorok padlóba épített akkumulátorpakkja akár 500 kilométeres hatótávot is biztosíthat. 400 kilométerre elegendő energia betáplálásához pedig csupán 15 percre van szükség. A száraz számadatok után következzék a korábban már említett bizonyíték: a mérnökök külön figyelmet fordítottak arra, hogy a rendszer több „padlógázos” gyorsítás után se veszítsen a teljesítményéből. Kevesen tudják, de az elektromos járműveknél komoly problémát jelent a komponensek túlmelegedése. Emiatt a legtöbb rendszer (még a Tesla etalonnak számító hajtáslánca is) korlátozza a teljesítmény leadását. A Porsche esetében azonban külön kiemelték a mérnökök, hogy ezt sikerült kiküszöbölni, ez pedig nyilván annak az embernek lesz fontos, aki az élmény miatt lép majd a gyorsítópedálra. Az autonóm rendszer ilyet szinte biztosan nem tesz majd normál körülmények között.
Szintén a vezető kezére játszik az összkerék-kormányzás, ami az agilis és stabil irányíthatóság miatt került be a Cross Turismo futóművébe, hasonlóan az adaptív légrúgózáshoz és az elektromechanikus, aktív karosszériadőlés-szabályzáshoz.
Azzal persze a Porsche is tisztában van, hogy a leendő tulajdonosoknak is lehet olyan igénye, hogy az autó – hasonlóan kategóriatársaihoz – önállóan is meg tudjon oldani bizonyos helyzeteket. Egészen biztos, hogy a mérnökök erre is felkészítik a végleges modellt, nem véletlen, hogy minden autonóm módhoz szükséges kiegészítőt beépítenek a járműbe. Jó példa erre az indukciós töltést biztosító modul, amelynek segítségével az autó önállóan képes töltődni. Képzeljük el azt a szituációt, amikor csak megállunk a bevásárlóközpont kapujánál, besétálunk, autónk pedig önállóan elbandukol a töltőpontra, feltöltődik, majd leparkol és ha hívjuk, elénk jön. Ez elég jól hangzik és a vezetési élményből semmit sem vesz el, hiszen ebben a folyamatban egyébként sincs semmi élvezet.
A belső teret vizslatva tovább bővül a bizonyítékok sora. A panoráma üvegtető és az extravagáns ülések még akár a tanulmányautó vizuális fogásának is tekinthető. Az innovatív kijelzők és az újragondolt kezelőfelületek viszont egyértelműen a minél jobb használhatóságot szolgálják. A hálózatba kapcsolt megoldások épp azokat a funkciókat kínálják, amelyeket a Bosch néhány éve bemutatott koncepciója. A vezető előtti központi kijelzőn alap esetben három virtuális körműszer látható amelyek, a Porsche Connect, a teljesítmény – hajtáslánc – energiafolyam, és a Sport Chrono információit jelenítik meg. A belső visszapillantóba integrált kamera segítségével azonban a Cross Turismo figyeli a vezető szemmozgását és azt a műszert nagyítja fel a kijelzőn, amelyre a vezető épp figyel. A kamera persze ennél jóval többre is képes, figyeli és figyelmezteti a vezetőt, ha úgy érzi, hogy az nem a vezetésre figyel. A funkciók nagy része egyébként érintésvezérelt okos felületekkel történik, amelyekből jutott a kormánykerékre és a középkonzolra is.
A Cross Turismo egyébként az elölülő utast is figyeli, aki ránézéssel hívhatja elő a klíma, a multimédia-fejegység, a navigáció, vagy a kontaktlista beállításait. Ezt követően pedig az érintőkijelző segítségével navigálhat tovább a rendszerben.
Az újszerű megoldásoknak ezzel még azonban közel sincs vége. A nagyméretű érintőpanelek ma már akár megszokottnak is nevezhetők ebben a kategóriában, a kisebb kiegészítő kijelzők azonban közel sem ilyen természetesek. Az ablakvezérlő egység egyben az ülések beállításáért is felelős, a lamella mentes légbeömlők mellett lévő panellel pedig szabályozhatjuk az áramló levegő mennyiségét. Egyébként a „Smart Kabin” névre keresztelt rendszer a járműben ülők különböző paraméterei alapján tudja szabályozni a zónákat akár automatikusan is, így segítve a kényelmes utazást. Sőt, ez a kényelmes utazás már az előtt megkezdődhet, hogy beülnénk az autóba. A hálózatba kapcsolt rendszer segítségével előre beállíthatjuk a klímát a járműben, megtervezhetjük az útvonalat, vagy akár kérhetünk tippeket, hogy milyen útvonalon menjünk. Szintén konfigurálhatjuk a futómű hangolását (bizonyos magyarországi útszakaszokon ez külön jól jönne már most is) és akár pihenőhelyeket, vagy szállásokat is választhatunk. Ha pedig mindez megvan, akkor akár azt is összeállíthatjuk előre, hogy hol, milyen zene szóljon és milyen stílusú legyen a belső tér megvilágítása az adott ponton. Tippeket adni nem akarunk, de lánykéréshez elég ideális járműnek tűnik a Cross Turismo.
Nézd meg a Mission E Cross Turismo bemutató videóját
A Porsche mérnökei és vezetői többször elmondták már, hogy ők az utolsó lehetőségükig a vezetés élményéért dolgoznak majd. Az is elhangzott, hogy minden bizonnyal a Porsche 911 lesz az utolsó autó, amelyben még kormánykerék lesz. Hogy annak elvesztése mikor következik be, azt még nem tudni. Több gyártó szerint azonban már 10 évünk sincs az ötös szintű önvezető járművek megjelenéséig. A Mission E Cross Turismo most viszont egy olyan alternatívának tűnik, amelyet minden bizonnyal azok is elfogadnának, akik ragaszkodnak vezetéshez. Persze mindenki, aki egy ilyen autót birtokol, szereti kihasználni annak tudását és a Porsche tanulmányában minden megvan, ami egy autonóm járműhöz kell. Ki tudja, talán épp az ilyen autók jelenthetik az ideális átmenetet a közeljövőben.
Feliratkozás a hírlevelünkre:
[wysija_form id=”1″]
Kapcsolódó bejegyzések: