A címben megfogalmazott kérdést kolléganőnk, Tóth Edit tette fel a boxbergi tesztpályán, a Bosch járműtechnológiai bemutatóján Szörényi András, a vezess.hu, és Kismartoni András, az origo.hu meghívott munkatársainak. Válaszuk a bejegyzés videójában található. Most azonban azzal szeretnénk eljátszani, hogy mi, a magyarországi Bosch csoport mit is tennénk le ajándékba a boxbergi tesztpályán megismert újdonságokból a magyarországi utakra, parkolókba és garázsokba.
A Bosch 2015-ös boxbergi járműtechnológiai bemutatóját átélve könnyen megtaláltuk azt a fogalmat, amelyik lényegre törően és tömören kifejezi, milyen is az előző blogbejegyzésünk címében említett korszak, az autózás új korszaka: intelligens.
Eszünkbe juthatnak különféle fontos korszakok. A hőskorban az elszánt automobilisták megküzdöttek a technológiával, legyűrték a fejlesztések hajnalának változatos akadályait, szüntelenül harcban álltak a technika ama bizonyos, sokat emlegetett ördögével. Néhány korszakkal később a tehetősebbeket mennybe repítették a szabadon őrjöngő lóerők, az autózás számukra a korlátlan egyéni szabadság szimbólumává, a szerényebb pénztárcájúaknak pedig a szabad helyváltoztatás lehetőségévé vált. A Bosch ott volt a hőskorban, önindítót adott a kurbli helyett, jelen volt a lóerők korlátlan gyarapításának idején, fejlesztett józan járműtechnológiai megoldásokat az egyszerű autókhoz, de szerepe akkor is meghatározó volt, amikor a fosszilis energiatartalékok végességét felismerve, illetve az akkori recesszió hatására a gyártók a költséghatékony üzemeltetés, a szerény és kisfogyasztású dízelmotorok felé fordultak. A jelenlegi korszakváltáshoz vezető út mérföldköveit egy gondolatra felidézve érdemes megemlíteni azt is, amikor ébredezve kezdtünk szembenézni bolygónk teherviselő képességének határaival, s amikor rájöttünk: tudatosan kell korlátoznunk a járműveink által a környezetre gyakorolt negatív hatásokat. A Bosch a környezettudatos járműtechnológiai fejlesztésekben és az azokat mozgató, inspiráló szemlélet kialakításában is vezető szerepet vállalt.
Most valami egészen új, az eddigi korszakváltásokhoz képest sokkal határozottabban más korszak vette kezdetét: az intelligens autózás korszaka. Mondhatnánk, hogy a kép, amely a 2015-ös boxbergi bemutatón kibontakozott a meghívottakban – és bennünk is –, futurisztikus, de nem mondhatjuk, mert minden bemutatott fejlesztés jelen idejű volt. Szériaautókba építve, kézzel fogható és kipróbálható valóságként jelent meg számunkra mindaz, amire tegnap még egy nagyon távoli jövő lehetőségeként gondoltunk. A mobileszköz segítségével, távolból irányított, vezető nélkül, utánfutóval manőverező, a parkolást, forgalmi dugóban araszolást és autópályán haladást önállóan megoldó autó, a megnövelt hatótávolságú, áramfejlesztő segéddízelmotorral ellátott, így az elektromos töltőállomásokkal gyéren ellátott vidékeken is használható elektromobil, és nem utolsósorban a száz kilométerenként egy liter körüli gázolajfogyasztással üzemelő hibrid nem a jövő, hanem a ma valósága.
A járművek intelligenciája a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezető a technikával harcoló dolgozóból a technika által kiszolgált, támogatott, körbeölelt vezérigazgatóvá változik, aki egy új élményt, a letisztult funkcionalitás és a kényeztető csúcstechnológia párosításából fakadó magaskomfort élményét kapja. A Bosch fejlesztései pontosan ennek az élménynek a biztosítására, megbízható működésére, és az utazók maximális biztonságának megteremtésére irányulnak. A tömeges járműközlekedés, a sebesség, a városi forgalom kihívásai lassan, de biztosan közelítenek ahhoz a határhoz, amelyen túl az emberi képességek már nem tudják garantálni a biztonságot, ezért a Bosch járműtechnológiai fejlesztéseinek egy jelentős része azt célozza, hogy minden lehetséges technológiai megoldás kiegészítse, s ahol lehet, ott átvegye az emberi képességek szerepét. Jelenleg a felelősség még a járművezetőé, de egyre több eszköz és megoldás segíti abban, hogy eredményesebben vállalhassa a közlekedéssel járó felelősséget.
Az autózás intelligens korszakának talán legfontosabb alapfogalma a bizalom. A vezető ráhagyatkozik a támogató eszközökre, rábízza magát a technológiára, tehát megbízik benne. Elképzelhetetlen lenne automatikus parkolás, a közlekedésbiztonsági vezetéstámogató rendszerek térhódítása vagy a hálózatra kapcsolt járművek lehetősége a mindennapi közlekedésben a vezetők teljes bizalma nélkül. Ahogyan a technika mind nagyobb mértékben támogatja az emberi képességeket, úgy növekszik a bizalmi faktor jelentősége is. A Bosch e téren is kedvező helyzetben van: több mint egy évszázados, globálisan meghatározó jelentőségű járműipari tevékenységével, a minőség és az innováció iránti szenvedéllyel kialakított megoldásaival, valamint azzal, hogy emberek, járművezetők milliói számára bizonyítja nap mint nap „Életre tervezve” szlogenjének gyakorlati tartalmát, rászolgált erre a bizalomra. A vezetők elfogadják a Bosch fejlesztéseinek egyre nagyobb mérvű segítségét és megbíznak a Bosch-technológiában.
Mi a maximális biztonságot nyújtó Bosch-megoldásokat, az új korszak kínálta kényelmet és élményt, nem utolsósorban az alacsony fogyasztású hibridet, a legújabb generációs dízel és benzines motorokkal hajtott autókat szeretnénk Boxbergből hazahozni minél több magyar autós számára.
A konzervatívabb beállítottságú, az autózás „belsőégésű” alapöröméhez vonzódó autórajongók számára pedig azt a jó hírt hozzuk haza, hogy korántsem érkezett még el a robbanómotorok alkonya, a Bosch mérnökei további évtizedek fejődését vázolták a 2015-ös járműtechnológiai bemutatón. Erre kitűnő példa a Bosch befecskendező rendszerével ellátott, benzinmotorokat megszégyenítő akusztikájú, csodálatos Maserati Ghibli dízel, melyet Szörényi András szeretett volna hazahozni.