Skip to main content
 
Technológia

Csúcstechnológia az utak óriásaiban

2016-01-26 No Comments 10 perc olvasási idő

Bizonyára sokan elcsodálkoznának, ha tudnák, hogy mennyire fejlett, korszerű műszaki megoldásokat, illetve biztonsági, kényelmi és informatikai rendszereket vonultatnak fel a mai tehergépjárművek. Az elmúlt két évtizedben nem egy újítás előbb jelent meg a sorozatgyártású kamionokban, mint a személyautók világában, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszertől az AdBlue adalékanyaggal működő SCR-rendszerig. Mindezek mögött pedig legtöbbször a Bosch neve is ott áll. Íme, a Mercedes-Benz Actros legfrissebb fejlesztései, amelyek jól mutatják, hogy hol tart ma ez az iparág.

Habár a legtöbb autós csak a forgalmat feltartó, veszélyes vagy éppen félelmetes elefántoknak látja az utakon közlekedő tehergépkocsikat, érdemes végiggondolni, hogy mi történne, ha egy csapásra eltűnnének. Vagy inkább jobb bele sem gondolni ebbe! Az áruházak polcairól néhány nap alatt elfogyna minden az élelmiszerektől a ruhákig, a benzinkutak pillanatok alatt kifogynának a készletükből, így megtorpanna a közlekedés, később a szemét kezdene felhalmozódni az utcákon, leállnának az építkezések, a gyárak. Mai társadalmunk élete pillanatok alatt megbénulna, és eluralkodna a káosz.

Gyorsasága és rugalmassága miatt a közúti fuvarozás messze a legnagyobb részarányt képviseli az összes fuvarozási ágazat közül

Ha csupán a gazdaság motorjának is nevezett fuvarozást tekintjük, ma Európában az áruk mintegy 85 százaléka teherautókon jut el A pontból B pontba. De a vízen, levegőben vagy vasúton szállított késztermékek is végül kisebb-nagyobb tehergépkocsikon érik el úti céljukat. Jól mutatja a piac nagyságát, hogy 2015-ben Európában több mint 260 ezer, hazánkban pedig több mint ötezer új nehézkategóriájú tehergépkocsit állítottak forgalomba. A fenntartható, vagyis biztonságos, hatékony és környezetkímélő üzemelés pedig a teherautó-iparban legalább annyira kulcsfontosságú szempont manapság, mint a személyautóknál, így itt is élenjáró technológiai újításokkal találkozhatunk.

Íme, a Mercedes-Benz OM 471 típusú, soros, hathengeres, 12,8 literes dízelmotorja, amely jelenleg a legkorszerűbb teherautó-erőforrások egyike

Íme, a Mercedes-Benz OM 471 típusú, soros, hathengeres, 12,8 literes dízelmotorja, amely jelenleg a legkorszerűbb teherautó-erőforrások egyike

Közel öt évvel ezelőtt a Mercedes-Benz a legelsők között mutatta be Euro 6-os dízelmotorját az Actros kategóriájában, a csúcstechnikájú OM 471 jelű erőforrást, amelynek számos részegysége, illetve alkatrésze a Bosch-tól származik. Számos innovatív megoldása között említhetők a kompozit vezérműtengelyek, az egyedülálló X-Pulse befecskendezőrendszer és az aszimmetrikus turbófeltöltés.
Az X-Pulse lényege, hogy a közös nyomócsőben uralkodó kisebb nyomást a befecskendezőkön belüli elemek növelik meg a végleges befecskendezési értékre. Az OM 471 motor tavalyi továbbfejlesztésekor a közös nyomócső legnagyobb nyomását 900-ról 1160 barra növelték, így a befecskendezési nyomás már elérheti a 2700 bart. Egyébként a gázolajat nyolclyukú befecskendezőfúvókák spriccelik az égésterekbe.

Az OM 470 motor egyik jellegzetessége az aszimmetrikus turbófeltöltés

Az OM 470 motor egyik jellegzetessége az aszimmetrikus turbófeltöltés

Az aszimmetrikus turbófeltöltés pedig azt takarja, hogy három hengerből közvetlenül a turbófeltöltőbe vezetik a kipufogógázt, három hengerből viszont az EGR-szelepen keresztül jutnak el a gázok a turbóba. A legutóbbi korszerűsítés alkalmával ezt is kezelésbe vették a fejlesztők, az EGR-szelepet sokkal közelebb helyezték a motorhoz a leömlőcsonkban, így pontosabban szabályozható a visszavezetett, illetve a turbófeltöltő felé továbbengedett kipufogógáz aránya, igazodva a motor aktuális üzemelési paramétereihez.
Az OM 471 további újdonsága az aszimmetrikus befecskendezés. Erre azért volt szükség, mert a részecskeszűrő regenerálásakor megnő az első három hengerből visszavezetett kipufogógáz aránya, ami tökéletlen égést eredményezhet a motorban, fokozva a koromképződést. Ezért ilyenkor a vezérlés az első három hengerben csökkenti, míg az utolsó háromban növeli a befecskendezett gázolaj mennyiségét. Szélsőséges esetben az első három hengerben teljesen megszűnhet a befecskendezés, míg a másik háromban maximális mértékű lehet. A motor új csúcsváltozata egyébként 530 lóerő teljesítményű, legnagyobb nyomatéka pedig eléri a 2600 newtonmétert. A jelenlegi technológia csúcsa ez, amelyhez a Bosch szakemberei több komponenssel is hozzájárultak.

A vezetéstámogató rendszerek szerepe különösen felértékelődik egy 40 tonnás szerelvényben, amelyet a szabályok betartása esetén is napi 9-10 órán át vezet a sofőrje

A vezetéstámogató rendszerek szerepe különösen felértékelődik egy 40 tonnás szerelvényben, amelyet a szabályok betartása esetén is napi 9-10 órán át vezet a sofőrje

Persze a Bosch nemcsak a motorfejlesztés terén nyújt széles körű támogatást a csillagos márkának, hanem a biztonsági és kényelmi rendszerek tekintetében is. A prémium személyautókból ismert vezetéstámogató megoldások, mint például a sávelhagyásra figyelmeztető, a biztonságos követési távolságot automatikusan tartó, az automatikusan vészfékező, az éberségfigyelő és az abroncsnyomás-figyelő rendszer hosszú évek óta az Actrosokba is rendelhető.

Jól látható a domborzathoz előrelátóan igazodó hajtásláncvezérlés egyik hasznos funkciója, a szabadon gurítás: 78 kilométer/óra sebességnél alapjáraton jár a motor, a hajtáslánc szétkapcsolt állapotban van

Jól látható a domborzathoz előrelátóan igazodó hajtásláncvezérlés egyik hasznos funkciója, a szabadon gurítás: 78 kilométer/óra sebességnél alapjáraton jár a motor, a hajtáslánc szétkapcsolt állapotban van

Sőt, a GPS-adatok, valamint az elektronikus térkép útvonalakra vonatkozó topgráfiai adatai alapján a domborzathoz előrelátóan alkalmazkodó hajtásláncvezérlés is évek óta bizonyít a csillagos teherautókban. Ez emelkedő előtt kicsit gyorsít, hogy megnövelje a fordulatszámot és a turbónyomást, az emelkedőn igyekszik elkerülni a visszakapcsolást, már a dombtető elérése előtt szétkapcsolja a hajtást, hogy a szerelvény a lendületét kihasználva, szabadon gurítva jusson át a csúcson, a lejtőn a felső sebességhatár elérésekor aktiválja a dekompressziós motorféket, majd sík útra érve ismét szabadon gurítva hagyja visszalassulni a járművet a beállított tempóra. Ezáltal átlagosan 2-3 százalékos üzemanyag-megtakarítás érhető el az európai nemzetközi fuvarozásban.

Az önvezető rendszerek már a kamionokban is valósággá váltak, ez az Actros szerelvény a vezető beavatkozása nélkül robog a német autópályán a forgalomban

Az önvezető rendszerek már a kamionokban is valósággá váltak, ez az Actros szerelvény a vezető beavatkozása nélkül robog a német autópályán a forgalomban

Mindezeket az asszisztenseket összekapcsolva, valamint további kamerákkal, érzékelőkkel és automatizált rendszerekkel kiegészítve tavaly ősszel megtette első útját a német autópályákon normál közúti forgalomban az Actros Highway Pilot (HP) önvezető rendszerrel felszerelt változata. Az egyedi engedéllyel közlekedő tesztszerelvény az autópályára érve felajánlja a sofőrnek a robotpilóta funkciót, aki a műszerfalon egyetlen gombnyomással elfogadhatja ezt. Innentől fogva nyugodtan hátradőlhet, a HP teljesen átveszi a vezetést. A rendszer folytonosan figyeli a jármű környezetét, amely pontosan követi a sávot és tartja az optimális követési távolságot. Ha bevág elé egy autó, lefékez, majd újból felgyorsít. Persze útépítés, vagy más ok miatti sávelterelést észlelve a rendszer visszaadja az irányítást a pilótának, de inkább csak a kezdeti óvatosság miatt, a technika mai fejlettségi szintjén az ilyen helyezetek kezelése sem túl nagy kihívás. Hát még öt-tíz év múlva! Egyébként, ahogy korábban már kitértünk erre, az önvezető járművek elterjedésének ma már sokkal inkább jogszabályi, mintsem műszaki akadályai állnak fenn. Bizonyítékképp pedig következzen két videó!

 

Szintén jelentős ütemben fejlődnek a flottairányító rendszerek, amelyek valós idejű adatforgalmat biztosítanak a jármű, az üzemeltető irodája és a szervizhálózat között. A pontos földrajzi nyomon követés, a jármű részletes üzemelési paramétereinek a megtekintése, ez alapján a vezetési stílus hatékonyságának kiértékelése, a tachográfadatok távletöltése és a kétirányú kommunikáció szöveges üzenetek formájában már évek óta elérhető funkciók ezeknél a rendszereknél. Mindez persze nagyban köszönhető a Bosch szenzor és adattovábbítási technológiáinak. A közeljövőben ez kiegészül majd a távdiagnosztikával, lehetővé válik például a jármű vezérlőszoftvereinek menet közbeni frissítése vagy a hibakódok törlése. Továbbá a jármű egy karbantartási vagy javítási művelet szükségességét felismerve automatikusan kapcsolatba léphet az otthoni vagy a legközelebbi márkaszervizzel, bejelentkezhet, ez alapján pedig a szerviz előkészülhet a jármű fogadására, előre beszerezheti az alkatrészt, a szerelő pedig felkészülhet a javításra. Ezáltal jelentősen csökkenthető az állásidő, vagyis növelhető az üzemidő, ami egyre értékesebb az üzemeltetőknek.

Az információ hatalom – a Mercedes-Benz FleetBoard flottairányító rendszere számos valós idejű információt szolgáltatva segíti hatékonyabbá tenni a fuvarozást, illetve a jármű üzemeltetését

Az információ hatalom – a Mercedes-Benz FleetBoard flottairányító rendszere számos valós idejű információt szolgáltatva segíti hatékonyabbá tenni a fuvarozást, illetve a jármű üzemeltetését

Luxusautók is megirigyelhetnék a Mercedes-Benz multifunkciós kulcsát, amelyről a jármű számos paramétere ellenőrizhető, illetve funkciója vezérelhető

Luxusautók is megirigyelhetnék a Mercedes-Benz multifunkciós kulcsát, amelyről a jármű számos paramétere ellenőrizhető, illetve funkciója vezérelhető

Emellett a Mercedes-Benz Actros olyan „finomsággal” is kedveskedik a sofőröknek, mint a multifunkciós kulcs, amely évek óta szerepel az extralistán, tehát már ez sem utópia. Ez valójában egy nagyobb méretű kártyakulcs a nyomógombos motorindító rendszerhez, amelynek színes kijelzőjén a műszerfal központi kijelzőjének menüje futtatható. Így a gépkocsivezető az abroncsok nyomásától az üzemanyag-fogyasztási adatokon és a tachográfadatokon át az álló helyzeti fűtés, illetve légkondicionálás beállításáig számos paramétert ellenőrizhet, illetve módosíthat például a parkoló kávézójában ücsörögve.

Mindezek azonban csak példaként kiragadott megoldások, nagyon érintőleges bemutatással. Ám bizonyára így is jól érzékeltetik, hogy a mai tehergépkocsik közel sem elmaradott mammutok a személyautókhoz képest. Sőt, sok esetben éppen ezek tapossák ki az új utakat a járműtechnológia dzsungelében. És bizony a Bosch hatékony segítséget nyújt ehhez az útkereséshez!

Értesüljön a Bosch Magyarország Blog legfrissebb bejegyzéseiről:[wysija_form id=”1″]