Skip to main content
 

Teljesen átalakíthatja a nagyvárosi közlekedést az az új kommunikációs szabvány, amelyet a Bosch által vezetett konzorcium szakemberei dolgoznak ki a GAIA-X 4 moveID projekt keretében.

A cél egy olyan, mindenki számára használható, gyors és biztonságos decentralizált adatcserét megalapozó megoldás kifejlesztése volt, amelynek segítségével a közlekedés résztvevői kommunikálhatnak egymással, így az autók minden szükséges információt megkaphatnak.

A fejlesztések során egyértelművé vált, hogy szükség lesz a közös platformra

A fejlesztések során egyértelművé vált, hogy szükség lesz a közös platformra

Merre található a legközelebbi szabad parkolóhely vagy elektromosautó-töltő a környéken? Vagy amennyiben az utcán éppen nem lehet a közelben parkolni, melyik parkolóházban vagy mélygarázsban tudom letenni az autómat? Minden sofőr került már olyan helyzetbe, amikor nagyon hasznos lett volna számára, ha valaki a segítségére siet és megválaszolja a fenti kérdéseket, lehetőleg még abban a pillanatban, amikor azok megfogalmazódnak. A Bosch által vezetett GAIA-X 4 moveID projekt éppen ezt igyekszik megvalósítani. Az autósok, pontosabban az autók fedélzeti számítógépei a fentiekhez hasonló kérdésekre azonnal válaszokat kapnak.

A kommunikációra nemcsak a járművek, hanem a közlekedés többi résztvevője között is szükség lesz

A kommunikációra nemcsak a járművek, hanem a közlekedés többi résztvevője között is szükség lesz

Azért, hogy mindez megvalósulhasson, szakemberek hada dolgozik azokon a kutatásokon, amelyeknek célja, hogy olyan kommunikációs csatornákat hozzanak létre, amelyek lehetővé teszik a közlekedés valamennyi szereplője között a gyors és biztonságos adatcserét.

Egységes szabványt mindenkinek

Éppen ezért a következő három évben a GAIA-X 4 moveID projekt során először olyan szabványokat és technológiai megoldásokat dolgoznak ki a szakemberek, amelyek lehetővé teszik a biztonságos információcserét a mobilitási alkalmazások szolgáltatói és ügyfeleik között. A cél a decentralizált digitális járműazonosítás megteremtése, ami egyben előfeltétele a ténylegesen önvezető, elektromos járművek tömeges használatának is.

Az egységes felépítés, vagyis a kompatibilitás különösen fontos

Az egységes felépítés, vagyis a kompatibilitás különösen fontos

Jelenleg ugyanis nincs integrált és átlátható rendszerarchitektúra az útközbeni adatcseréhez. Ugyan néhány vállalat már kínál hasonló szolgáltatásokat, de kizárólag konkrét alkalmazásokhoz, járművekhez vagy ügyfélcsoportokhoz. Ezek a szolgáltatások feltérképezik például az infrastruktúrát, de ritkán adnak tájékoztatást a rendelkezésre állásról, mivel a sok, egymástól függetlenül működő szolgáltató között nincs kapcsolat. Ezért van szükség nyílt szabványokra, hogy a felhasználók megtalálhassák az összes elérhető töltőállomást vagy a közelben lévő szabad parkolóhelyeket.

Csak biztonságosan!

Egy ilyen szolgáltatás esetében fontos, hogy mindig gondoskodjunk az adatok biztonságos kezeléséről, és hogy az egyes cégek ne használják fel azokat kizárólag saját céljaikra, mert csak így nőhet a felhasználói bizalom. Ráadásul e mellett az összes elérhető szolgáltatás széles skálája is létre jöhet. Éppen ezért a Bosch által vezetett konzorcium az európai GAIA-X rendszerre épít, amely meghatározza a biztonságos és megbízható adatinfrastruktúra technológiai, gazdasági és jogi kereteit. A GAIA-X a decentralizáción és a különböző felhőszolgáltatók együttműködésén alapul, közös irányelvek szerint. Ennek szellemében a projekt nyílt forráskódú szoftvereket használ fejlesztéseihez, és azokat minden szolgáltató számára elérhetővé teszi a különböző üzleti modellekhez.

A biztonság kulcsfontosságú a kommunikáció kapcsán is

A biztonság kulcsfontosságú a kommunikáció kapcsán is

Közvetítők kíméljenek!

A GAIA-X 4 moveID által követett szabványok lehetővé teszik a járművek számára, hogy biztonságosan cseréljenek információkat más járművekkel és környezetükkel, „közvetítő” nélkül. A járművek „infrastruktúra partnerei” például a töltőhelyek, közlekedési lámpák és parkolók. A kutatási projekt nemzetközileg elismert hardvert és szoftvert használ a szolgáltatások fejlesztésére, amelyek elősegítik a különböző szereplők közötti interakciót és kereskedelmet. Ez lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy számos szolgáltatást, például híreket, szórakoztatást és navigációt összekapcsoljanak az autó rendszerével, különösen az önvezető rendszerekkel. Csak az összekapcsolt parkolással kapcsolatos szolgáltatások piaca a becslések szerint évente tízmilliárd eurót tesz ki világszerte.

Csak a parkolóhelyek kapcsán komoly lehetőségek rejlenek a rendszerben

Csak a parkolóhelyek kapcsán komoly lehetőségek rejlenek a rendszerben

Nem csak üzleti érdek

Persze nem csak üzletileg fontos mindez, hanem környezetvédelmi szempontból is. Gondoljunk csak bele, az a lehetőség, hogy hosszas keresgélés nélkül, azonnal egy üres parkolóhelyre navigáljunk egy forgalmas belvárosi szakaszon, jelentősen csökkenti a torlódásokat és a károsanyag-kibocsátást. Szakértők szerint ugyanis ma egy nagyváros központjában a forgalom körülbelül egyharmadát teszik ki a parkolóhelyet keresők.

Ha tölteni kell, de gyorsan

Hasonlóan fontos a parkolás mellett az is az elektromos autók esetében, hogy gyorsan megtalálhassuk velük a legközelebbi szabad töltőállomást. A jövőben pedig ez még fontosabb lesz, becslések szerint 2030-ra Európában az újonnan regisztrált autók körülbelül fele elektromos lesz, így egyre inkább előtérbe kerül az igény, hogy gyorsan tudjanak töltőhelyet találni, amikor szükségük van rá. Ehhez pedig ugyancsak összekapcsolt rendszerekre van szükség.

Az elektromos autók töltését is forradalmasíthatja a hálózatba kapcsolt rendszer

Az elektromos autók töltését is forradalmasíthatja a hálózatba kapcsolt rendszer

Zónázásra felkészülve

Az automatizált járművek tömeges alkalmazása csak akkor képzelhető el, ha az autók képesek gyorsan és megbízhatóan kommunikálni környezetükkel és egymással. Az ehhez szükséges adatcsere lehetővé teszi a klímabarát és hatékony forgalomirányítást, például úgy, hogy valós időben szabályozni lehet a bejövő forgalmat bizonyos területekre, megelőzve ezzel a torlódásokat. Ez a zónázásként ismert módszer azonban megköveteli, hogy a járművek azonnal felismerjék a változó körülményeket, és ennek megfelelően válasszanak útvonalat. A zónázást a GAIA-X 4 moveID projekt részeként – először határokon átnyúlóan – tesztjárművekkel demonstrálják a Németország-Franciaország-Luxemburg (Merzig/Saarbrücken) tesztterületen.

A GAIA-X 4 moveID projektben résztvevő cégek:

  • Robert Bosch GmbH
  • Materna Information & Communications SE
  • Denso Automotive Deutschland GmbH
  • Continental Automotive Technlogies GmbH
  • WOBCOM GmbH
  • ecsec GmbH
  • HTW Saar
  • Atos Information Technology GmbH
  • Chainstep GmbH
  • Peaq Technology GmbH
  • Zeppelin Universität gGmbH
  • Datarella GmbH
  • 51nodes GmbH
  • Bigchain DB GmbH
  • Fetch.ai Research & Development GmbH
  • ITK Engineering GmbH
  • Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V.
  • Airbus Defence and Space GmbH
  • Delta Dao AG