A szokásoknak megfelelően egy sor fejlesztést mutatott be idén is az IAA haszonjármű-kiállításon vállalatunk. Ezeknek a megoldásoknak köszönhetően a személygépkocsikhoz hasonlóan ebben a szegmensben is paradigmaváltás figyelhető meg. A hardverekről egyre inkább a szoftverekre terelődik a figyelem!
Felvillanyozott áruszállítás
Azt már megszokhattuk, hogy a személyautók esetében egyre elterjedtebb a helyi károsanyagkibocsátástól mentes hajtásláncok használata. A Bosch azonban már hosszú ideje dolgozik azon, hogy ne csak a személyautók, hanem a teherjárművek is fenntarthatóbbak legyenek.
Az egyik ilyen „zöld” megoldás a haszongépjárművekben használható akkumulátoros elektromos hajtás. A Bosch fejlesztéseinek köszönhetően ez már több járműkategóriában is elérhető.
Az eCityTruck elektromos hajtáslánc elsősorban a városi forgalomban lehet hasznos a kisebb, legfeljebb 7,5 tonna össztömegű haszonjárművek számra. A helyileg kibocsátásmentes hajtáslánc egyetlen kompakt modul, amely egyesíti az elektromos motort és az erőátvitelt egy egységben. Ebben a méretkategóriában mintegy 200 kilométert lehet megtenni vele egy feltöltéssel, vagyis városon belül ideális megoldás.
Szakembereink természetesen gondolnak a nagyobb méretű haszonjárművekre is, így a Bosch elektromos egysége a 7,5 tonnánál nehezebb, 26 tonna alatti gépekhez is elérhető lesz. Ennél a megoldásnál a 800 voltos üzemi feszültség és a szilícium-karbid chipek nagyobb hatótávolságot és rövidebb töltési ciklust tesznek lehetővé.
Nagyban is tudunk gondolkodni
Persze a legnagyobbak sem maradhatnak ki a „zöldítésből”, így az akkumulátoros elektromos hajtás mellett a Bosch üzemanyagcellás rendszereket is fejleszt, amelyek hosszabb távokon is megoldást jelenthetnek az árufuvarozás kihívásaira. Ezért vállalatunk már elkezdte egy 200 kilowattos üzemanyagcellás-rendszer nagyüzemi gyártását is. Mérnökeink most a Compact 300 elnevezésű üzemanyagcellás egységen dolgoznak, amely megnövelt, 300 kilowattos teljesítményével újabb szintet képvisel majd.
Jönnek a hidrogénmotorok
A fentiek mellett egy újabb lehetőség a klímabarát áruszállításra a hidrogénnel működő belsőégésű erőforrás, amelyet első körben nehéz tehergépkocsikhoz terveznek. Ennek a hajtásláncnak a bevezetését és elterjedését nagyban megkönnyítheti, hogy az ebben a szegmensben elterjedt és bevált dízel- és földgázmotorokhoz használt technológiai megoldások több mint 90 százaléka hasznosítható legyen a gyártás során. Vállalatunk a hidrogénmotorokhoz a kulcsfontosságú komponenseket fejleszti, például a befecskendező-rendszert, amelynek komoly előnye, hogy nem igényel további kenést. A tervek szerint az első Bosch szívócsőbefecskendezéssel felszerelt hidrogénmotorok 2025-ben kerülnek forgalomba.
Flottaüzemeltetés hatékonyan
A környezetet kevésbé terhelő hajtásláncok mellett fontos szempont az is, hogyan lehet költséghatékonyan működtetni egy gépjárműflottát. A Boschnak erre is van válasza: az Automotive Connectivity Hub digitális szolgáltatással. Ez az eszköz gyártótól függetlenül bármilyen járműbe, akár utólagosan is beépíthető. A szoftver hozzáférést biztosít a jármű üzemeltetési és diagnosztikai adataihoz, így lehetővé teszi a legkülönfélébb központi adatfelhőalapú szolgáltatások igénybevételét. A Retrofit Efficiency modulnak köszönhetően például a jármű sebessége egyszerűen korlátozható, szükség szerint beállítható a központi adatbázisban tárolt értékek alapján – így a fogyasztás akár 4 százalékkal is csökkenthető.
Elektromos járművek esetében a Battery in the Cloud segít optimálisabban kihasználni a nagyfeszültségű akkumulátorok teljesítményét, így meghosszabbítva azok élettartamát. Az akkumulátorok állapotára és használatára vonatkozó, folyamatosan rögzített adatok segítségével a rendszer meg tudja jósolni a várható meghibásodásokat, ami javítja a megbízhatóságot és az élettartamot.
Az állapot ellenőrzésében és valós idejű megfigyelésében a RideCare Insight intelligens érzékelő segíthet. Ez a kis dobozba zárt eszköz észleli a karosszéria esetleges sérüléseit, a járműben lévő dohányzást és a kockázatos vezetést.
Diagnosztika, központilag
Az ETAS használatával a gyártók jelentősen lerövidíthetik a diagnosztikai és javítási időt, miközben egy felhőalapú platformmal biztosítják, hogy a megoldás mindig naprakész legyen.
A csatlakoztatott járművekből, illetve a járművek környezetéből származó adatok alapján a Bosch térképszolgáltatásai is segítik a haszongépjárműveket. Pontos és naprakész adatokat biztosítanak, például az optimális vezetési sebességre vagy az aktuális útviszonyokra vonatkozóan, ezáltal biztonságosabbá és kényelmesebbé téve a személy- és áruszállítást.
Szintén a fenti cél érdekében fejlesztettük szállítmányozási- és logisztikai vállalatok számára a L.OS elnevezésű új digitális szolgáltatásunkat. Ennek segítségével sokkal könnyebb például a flották irányítása vagy éppen a fuvarlevelek továbbítása. A szabványosított rendszer lehetővé teszi a szolgáltatások és adatok összehangolását, anélkül, hogy a cégeknek költséges és időigényes IT-projekteket kellene kezdeniük.
Biztonságos kapcsolat és kommunikáció
A biztonságosabb és hatékonyabb vezetést lehetővé tevő számos szolgáltatásnak az a feltétele, hogy a járművek képesek legyenek adatokat cserélni a közvetlen környezetükben lévő tárgyakkal és a forgalom többi résztvevőjével. Ennek alapja a Bosch Connectivity Control Unit (CCU), amely vezeték nélküli interfészek segítségével összekapcsolja a járművet a központi adatfelhővel, a közlekedési infrastruktúrával és más járművekkel.
A Bosch Powernet Guardian pedig meghibásodás esetén átveszi az elektronikus megszakító funkcióját, és lekapcsolja a biztonság szempontjából fontos elektronikus rendszereket. Emellett az intelligens áramelosztási funkciónak köszönhetően lehetőség nyílik a terhelések igény szerinti szabályozására és a jármű elektromos rendszerének kapacitásától függően.
Kényelmes hozzáférés
De ott van még a Fleet Management Xtended Access, amely egy digitális járműhozzáférési-rendszer, amely lehetővé teszi a sofőr számára, hogy elérje a járművet egy okostelefonos alkalmazás segítségével, sőt azt digitális kulcsként használja. A gyártók ennek a rendszernek az elemeit közvetlenül integrálhatják a járműveikbe az igényeiknek megfelelően, akár utólag is.
Okos szemek, pontos tárgyfelismerés
A multifunkciós kamera harmadik generációja megbízhatóan érzékeli és dolgozza fel az információkat, a biztonság szempontjából fontos vezetőtámogató rendszerekhez. Többek között a táblafelismerő és a sávtartást támogató rendszerekhez, vagy az automatikus vészfékezés funkcióhoz is hasznosítható.
Az ötödik generációs első és oldalsó radar pedig pontosan érzékeli és megkülönbözteti egymástól az autókat, tárgyak és élőlényeket, valamint azok helyzetét, relatív sebességét, irányát, mozgását – még akkor is, ha a látási viszonyok rosszak. Ez azt jelenti, hogy a Bosch radarérzékelői nehéz tehergépkocsikban nagyobb biztonságot nyújthatnak a járművezető és a többi közlekedő számára.