Okostelefon-integráció kerékpáron is, robogómegosztó a fejlődő országokba is, valamint fejlett motorostámogató rendszerek a motorkerékpárokon – a kétkerekűek számára is rengeteg újdonságot tartogatnak a Bosch legfrissebb fejlesztései.
Természetesen nem hiányozhattak a városok leghatékonyabb egyéni közlekedési eszközei – a kétkerekűek – sem a Las Vegas városában az év elején megrendezett CES fogyasztói elektronikai szakkiállítás Bosch-standjáról. Most már egyre szebb az idő hazánkban is, és egyre több helyen előkerülnek a kétkerekű közlekedési eszközök, a sport- és játékszerek, így nem fájdalmas vágyakozástól fűtve, hanem örömteli várakozással telve vesszük sorra ezeket.
Elektromos támogatás
Több oldalról megközelítettük már az elektromos kerékpárok témáját, az e-bringák két eddigi legfontosabb alkalmazásáról részletesen is írtunk. Górcső alá vettük, hogy miként teljesítenek mindennapi használatban. Ám azt is körüljártuk, hogy a villanyos rásegítés vajon rontja vagy fokozza a szabadidős tevékenységek örömét. Az elmúlt évben azonban előtérbe került egy újabb lehetséges alkalmazásuk is, ahol szintén hatalmas előnyt jelenthet a villamosítás. A teherhordó kerékpárok kifejezetten városi használatú eszközök, ideálisak kisgyermekes családok közlekedésére és a településeken belüli kiszállításra. Az elektromotoros támogatással a Bosch számításai szerint az utolsó kilométereken végzett szállítások több mint fele gond nélkül teljesíthető. Gondoljunk csak bele, milyen más lenne a városok közlekedése és levegője, ha nem személyautókkal és kishaszonjárművekkel végeznénk az urbánus áruszállítás egy jó részét…
A költséghatékony komponensek fokozzák az elérhetőséget. A nagyobb igényeket támasztó felhasználókat pedig olyan többletfunkciók csalogatják, mint az autók és motorkerékpárok után az elektromos kerékpárokhoz is elérhető blokkolásgátló.
Az egyik legfontosabb potenciális jobbítási lehetőség minden termék esetében a felhasználói élmény fokozása. Ezért vásárolta meg a Bosch a 2017-es évben a frankfurti székhelyű Cobi startupcéget, amely kifejezetten kerékpárokhoz készít okostelefon-integrációt. A rendkívül sokoldalú rendszer lelke az okostelefon-tartó, amely egyúttal tölti is a telefont az elektromos kerékpár akkumulátoráról. A kerékpáros fedélzeti számítógépként is funkcionáló egység a haladási sebesség kijelzése mellett a hatótávolságot is megjeleníti, és a hajtáslánc beállításai is vezérelhetők segítségével. Mindehhez egy kormányra szerelt vezérlőegységet és kifejezetten a kerékpározáshoz fejlesztett felhasználói felületet kínál – így mindig az útra figyelhet a kerékpáros.
- Online és offline navigáció
- Zenelejátszó
- Időjárás-előrejelzés
- Riasztó
- Fedélzeti számítógép
- Tárcsázó
- Csengő
- Világításszabályzás
Megosztható villanyrobogó
A kétkerekűlovasok fejlődésének következő lépcsőfoka a robogó, amelynek modern formája természetesen villanymotoros. A mai idők szelének megfelelően már ennyinél sem állunk meg, hiszen ezeket eleve szolgáltatásként, közösségi robogómegosztóknak kínálja a Bosch. Az ötlet a német technológiai és szolgáltatóvállalatnál sem új keletű: a Coup villanyrobogó-megosztó 2016-os startja óta immár 3500 elektromos kétkerekű áll a felhasználók rendelkezésére a német, a francia és a spanyol fővárosban. A Las Vegas-i kiállítási standon egy következő generációs ilyen eszközt láthattunk, kifejezetten egy fejlődő ország piacára szabva.
Az elégedett felhasználónál nincs jobb ajánlólevél: Remek ötlet, hogy a nyitott sisak a jármű szerves része, annak külön tartót alakítottak ki a kormányon! Így elég mindig csak egy maszkot magunkkal vinni, nem szükséges saját fejfedőt cipelni. Sőt, emiatt szabad marad az ülés alatti csomagtartó, ami egy kifejezetten a napi ügyes-bajos dolgok intézésére szánt, igény szerinti használatú járműnél hatalmas előny.
Ám még a felhasználónál is több előnyt nyújtunk a gyártóknak és a szolgáltatóknak, ugyanis a Bosch szinte mindent egy kézből biztosít: Az egyszerűbb robogókhoz 0,5–5 kilowatt csúcsteljesítményű kerékagymotorokat, ami a hagyományos villanymotoroknál akár 10 százalékkal hatékonyabb lehet. A nagyobb villanymotorok pedig akár 11 kilowatt csúcsteljesítményt is elérhetnek, ami igazán meggyőző gyorsulást és tempót biztosít. Emellett a termékpalettán szerepelnek lítiumion-akkumulátorok, szabályozóegységek és ember-gép interfészek is. Sőt, kihasználva a vállalat széles körű szoftveres tapasztalatát, flottakezelési és járműbérlési platformot is kínál a cég. Így a hardveres részegységek mellett akár a karbantartásütemezéssel, a töltöttség kezelésével, valamint a végfelhasználónak használati jogosultságot nyújtó digitális kulccsal együtt átfogó megoldást kaphat a Bosch partnere.
A fejlődő piacok is fontos stratégiai célt képviselnek, meghódítandó vásárlók milliót jelentik. Ezért készül nekik külön olcsóbb összeköttetési egység az ilyen robogókhoz, és e törekvésnek látjuk most egy újabb érdekes példáját. A kimondottan az ázsiai és dél-amerikai metropoliszokba fejlesztett navigációs alkalmazást villanyrobogókhoz tervezték, így természetesen a hatótávolság áll a középpontban. Az alkalmazás egyértelműen, egy körrel szemlélteti, hogy az aktuális töltöttséggel melyik látványosságok érhetők el. Ám az „útvonalvezetés” kicsit eltér a felénk megszokottól: nem fordulóról fordulóra navigál, hanem azt mutatja meg, hogy hozzánk képest merre található az úti cél.
Az irány adott, hajrá!
Egy zsúfolt óriásvárosban nyilván szükséges ez a rugalmas hozzáállás ahhoz, hogy ép ésszel túléljük a közlekedést.
Megfigyelték ugyanis, hogy az óriásvárosokban sokszor inkább érzésre közlekednek az emberek, vagyis mindig arra tartanak, amerre éppen lehet. Ezt az egyik navigációs veterán kollégánktól mi így ismerjük: mindig arra megyünk, amerre éppen zöld az út!
Nem a méret a lényeg, hanem a két kerék
Erről álmodnak a kismotorok: a csúcskategória aktuális fejlesztési iránya a még tovább fokozott biztonság. Például a Bosch mára már több mint egymillió motorkerékpár-blokkolásgátlót értékesített, ez a berendezés az Európai Unió területén három éve minden 125 köbcentiméternél nagyobb új motoron kötelező. A közeljövő egyik fontos újdonságát a radaralapú rendszerek jelentik majd. Természetesen ezek is igen összetett berendezések: a radar jelei alapján a motorvezérlést és a fékrendszert is szabályozni kell, illetve az ember-gép interfészen keresztül látható, hallható vagy érezhető módon figyelmeztetni a motorost. A Bosch-balesetkutatás becslései szerint ezek az új radaralapú rendszerek minden hetedik motorosbalesetet megakadályozhatnak. Az okostelefon-integráció, ami még a nagymotorok körében is ritkaságszámba megy, már egészen a kerékpárokig leszivárgott. Valószínűleg a fejlett motorostámogató rendszerek is előbb-utóbb utat találnak maguknak a kisebb járművek felé, elsőként azonban valószínűleg a gyártók zászlóshajóiban találkozunk ezekkel. Ami talán nem is baj, hiszen ezek azok a gépek, amelyekké fölnőni szeretnének a kisebb motorok, és amelyekbe belenőni vágynak azok motorosai.