Skip to main content
 

Ötven évvel ezelőtt, 1972-ben dobta piacra a Mercedes-Benz az azóta legendássá vált S-osztályt. Azóta az S betű az elegancia, luxus, megbízhatóság és kényelem szinonimájává vált az autósok körében. Következzék a Mercedes-Benz S-osztály (és a Bosch közös) története.

A típus már 50 éve a kényelem, a legújabb technológiai és műszaki megoldások, valamint a dizájn terén is a csúcsminőséget jelenti. A német gyártó 1972-ben mutatta be a 116-os sorozatot, ami az S-osztály első képviselője volt. Azóta a típus a luxusautó szinonimája lett az egész világon. Persze emellett a megbízhatóság mintapéldányainak is tekinthetjük ezeket a járműveket, hiszen az első, immár ötven éve gyártott S-osztályú Mercedes-Benzek közül sok még ma is tökéletesen működik, a legkeresettebb klasszikus autók között is megtaláljuk őket.

A Mercedes-Benz S-osztály öt évtizede…
… egyet jelent a luxussal

A párizsi küldetés

Az S-osztály hivatalos bemutatására az 59. Párizsi Autószalonon került sor, 1972. október 5. és 15. között. A hathengeres motorral szerelt 280 S és 280 SE, valamint a nyolchengeres motorral szerelt 350 SE modellek jelentették a kezdetet. A modellpaletta a következő években folyamatosan bővült. A 4,5 literes, nyolchengeres motor 1973-ban debütált a 450 SE-ben és ezzel párhuzamosan a 450 SEL-ben, amelynek 100 milliméterrel megnövelték a tengelytávját.

Az utastér hátsó részének megnövelése később a 350 SEL és a 280 SEL változatban is elérhető lett. A csúcspont az 1975 májusában bemutatott 450 SEL 6.9 volt. Ez a modell közel öt évtizeddel ezelőtt kivételesnek számító, 210 kW (286 LE) teljesítménnyel büszkélkedhetett.

További újításként, 1978-ban már a dízelmotor is bekerült az S-osztály kínálatába: a 300 SD, amelyet csak az USA-ban és Kanadában forgalmaztak, hamarosan nagyon népszerű lett az észak-amerikai kontinensen.

Időtlen luxus

A stuttgarti székhelyű autógyártó cég termékpalettájának középpontjában a luxusjárművek álltak már jóval azelőtt is, hogy 1972-ben bevezették volna hivatalosan az S-osztály megnevezést. A Mercedes-Benz már 1949-ben kezdte el használni az „S”-t: az 1949-es Model 170 S „Special” vagy „Super” rövidítése a különlegességet volt hivatott kiemelni.  Azóta sok modellnévben szerepel az S betű, 1972-től ugyanis az S-osztály egy egész modellcsalád megnevezésévé vált.

Minden más lett

A 116-os sorozat teljesen új fejlesztés volt: a dizájn, a karosszéria, a motorok és a típus felépítése egyaránt ugrást jelentettek az innováció terén a márka és talán a teljes autóipar történetében.

Minden más lett

A tengelytávot 115 milliméterrel növelték meg az elődnek tekinthető W 108/109-es szériához képest, a szélességet pedig 55 milliméterrel. A magasságot viszont 15 milliméterrel, a járművek hosszát 60 milliméterrel csökkentették, ami javított az arányokon az autó megjelenését az utastér kényelmét illetően is.

Minden más lett

A méretek mellett változott a dizájn is: első alkalommal került a járművekre vízszintesen elhelyezkedő fényszóró. Ez a változtatás és a megnövelt méretű hűtőrács egyaránt hangsúlyozták a korábbi szériáktól eltérő megoldásokat. A tervezők a „látni és látszani” elvet szem előtt tartva hajtottak végre további módosításokat. Így az A-oszlopokat úgy burkolták, hogy távol tartsák a vizet az ablakoktól. Emellett a tetőről lecsorgó vizet egy esőfogó csatornán keresztül a csomagtérfedél elválasztó csuklójába irányították a jobb kilátás érdekében. A hátsó lámpabúrák pedig szintén emiatt hosszirányban bordázottak lettek.

Minden más lett

A 116-os sorozat karosszériájával a passzív biztonság terén is új szintet képvisel. „Gyűrődési zónája” lényegesen nagyobb lett, a tető, és az ajtóoszlopok, valamint a küszöbök is jobban ellenálltak az ütközéseknek, és az utasok védelmét segítették. Szintén biztonsági okok miatt az üzemanyagtartály már nem hátul, hanem sokkal jobban védett helyen, a hátsó tengely felett kapott helyet.

A biztonság szolgálatában a belső teret is átalakították. Például a műszerfal a korábbiaknál jóval nagyobb felületen lett kárpitozott, a kapcsolók vagy süllyesztettek, vagy ütközés esetén könnyen deformálódóak lettek. A négyküllős kormánykereket pedig védőburkolattal látták el.

Színre lép az ABS

Az S-osztályt szerelték fel 1978-ban a világon elsőként a Bosch mérnökei által kifejlesztett elektronikus blokkolásgátló fékrendszerrel, ismertebb nevén ABS-szel. Európában ez az eszköz volt először képes arra, hogy vészfékezés esetén is garantálja a jármű kormányozhatóságát. Ma már el sem tudunk képzelni ABS nélküli autót, hiszen a találmány kötelező alapfelszereltségnek számít szinte minden járműkategóriában, a világ minden táján.

Színre lép az ABS

Gyors, gyorsabb, S-osztály

Amikor a Mercedes-Benz 1975-ben bemutatta a 450 SEL 6.9-et, akkor ez a modell a világ leggyorsabb közúti járművei közé tartozott. A tekintélyes szedán 7,4 másodperc alatt gyorsult 100 km/órás sebességre, a maximális sebesség pedig elméletileg 225 km/óra volt (teszteken mértek még ennél is nagyobb értékeket is).

A motor 210 kW (286 LE) teljesítményt adott le 4250-es fordulatszámon, maximális forgatónyomatéka pedig 550 Nm volt, amit 3000-es percenkénti fordulattól produkált. A Mercedes-Benz teljesen új megközelítést alkalmazott a felfüggesztés terén: a 300 SEL 6.3 légrugózása után a 450 SEL 6.9 hidropneumatikát kapott, amihez szintszabályozást is tartozott!

Az S-osztály fejlesztése mindig is kulcsfontosságú volt a Mercedes-Benz mérnökeinek

Az S-osztály fejlesztése mindig is kulcsfontosságú volt a Mercedes-Benz mérnökeinek

Ami jó, az legyen még jobb

1979 szeptemberében a Mercedes-Benz bemutatta a 126-os modellsorozatot, mint az S-osztály következő generációját, a 116-os sorozat gyártása azonban csak a következő évben fejeződött be. Egy 300 SD volt az utolsó példány az első S-osztály 473 035 darabja közül, amely kigördült a gyárból.

Ami jó, az legyen még jobb

A sorozat azóta sem veszített a népszerűségből és minőségéből, a legkelendőbb, leginnovatívabb és legbiztonságosabb jármű a szegmensében. Például azért, mert egyedülálló kényelmi és biztonsági megoldásokat kínál. Ezek közé tartozik az opcionális extraként elérhető DRIVE PILOT, ami a jelenleg elérhető legfejlettebb vezetéstámogató rendszer és (hármas szintű) önvezetést is kínál. De említhetjük még az intelligens MBUX infotainment rendszert, amely képes tanulni és így megismerni a sofőrt, majd akár „kitalálni” milyen például a zenei ízlése. Vagy ha már innovatív megoldásokról esik szó, nem felejtkezhetünk el az MBUX kiterjesztett valóságot nyújtó head-up kijelzőről, ami közvetlenül a vezető látómezejébe vetíti az információkat. Az S 580 e hálózatról tölthető hibrid hajtás pedig akár 108 kilométeres elektromos hatótávolságot kínál, így szabványos üzemanyag-fogyasztása elképesztően alacsony: 0,9-0,6 l/100 km.

Megérkezik a nagyobb testvér

2014 óta a luxuskategória csúcsterméke, a Mercedes-Maybach S-osztály, amely a termékportfólióban az S-osztály felett helyezkedik el, újraértelmezte, mi az, ami műszakilag megvalósítható egy szériaautóban. Egy dolog egyesíti az S-osztály összes változatát és generációját 1972 óta: piaci sikerük, hiszen kivétel nélkül a világ legkeresettebb luxusautói közé tartoztak és tartoznak.

Megérkezik a nagyobb testvér