Hatalmas bukás, akár súlyos sérülés lehet a vége egy hirtelen és erőteljes fékezésnek kerékpározás közben. Ráadásul minél újabb és jobb a kétkerekű, az egyre hatékonyabb fékrendszerek miatt, annál nagyobb az esélye, hogy egy véletlen és hirtelen fékezés miatt az első kerék blokkol és lerepülünk a nyeregből, vagy oldalirányba megcsúszik a kerék. Persze csak akkor, ha nincs elektronikus blokkolásgátlóval, vagyis ABS-szel felszerelt eBike kerékpárunk.
Minden kerékpáros rémálma, ha hirtelen fékeznie kell egy nagyot. Ilyenkor – különösen a hidraulikus tárcsafékkel felszerelt modellek esetében, ahol a fékkar kis erejű meghúzásával is nagy erőt fejthetünk ki – ugyanis a túl erőteljes fékezés miatt a kétkerekűek hátulja elemelkedhet, emiatt pedig könnyen átfordul a gép az első kerék tengelyén, aminek hatalmas esés és akár súlyos sérülések lehetnek a következményei. Persze akkor sem járunk jobban, ha egy veszélyes szituációban nem tudjuk irányítani a járművet, esetleg nem tudunk elég gyorsan megállni. Ilyen lehet az például, ha egy autó ajtaját hirtelen kinyitják előttünk, vagy egy gyalogos lép ki elénk. Sőt, ugyanilyen veszélyes az is, ha csúszós, nedves úton haladunk és a nagy sebesség miatt elvesztjük uralmunkat a kerékpár felett.
Az ilyen helyzetek persze nem csak a bringásokra nézve veszélyesek, de mivel ma már szinte minden gépjárművet felszerelnek ABS-szel, az ilyen jellegű balesetek száma is csökken. Ma már a motorkerékpárosok is nagyobb biztonságban érezhetik magukat vészfékezéskor, hiszen a Boschnak köszönhetően sok kétkerekűt is blokkolásgátló rendszerrel dobnak piacra. Bár a nagyközönség számára még kevésbé ismert, de a Bosch elektromos kerékpárokhoz is készít ABS-t, így válhatnak biztonságossá az emberi erővel mozgatott kétkerekűek is. Felmérések szerint ugyanis a kerékpárosok által elszenvedett balesetek közel harmada, egészen pontosan 34 százaléka összefüggésbe hozható az első kerék blokkolásával, megcsúszásával. Az eBike bringákra szerelt ABS-szel pedig becslések szerint a balesetek 29 százaléka elkerülhető. Persze csak akkor, ha helyesen tudjuk használni az eszközt. Ezért a szakértők azt javasolják az eBike használóknak, még a rutinosabb bringásoknak is, hogy nyugodt körülmények között teszteljék a kerékpár ABS funkcióját. Csak ezt követően merészkedjenek nagyobb forgalmú utakra, vagy vadabb terepekre, ahol tényleg szükség lehet a hirtelen lassításra, vészfékezésre. E mellett pedig ma már a helyes ABS-használatra felkészítő tanfolyamok is elérhetők több helyen, így még könnyebb megtanulni a helyes fékezést.
Hogyan működik az eBike ABS?
Egyelőre kizárólag az elektromos kerékpároknál érhető el a blokkolásgátló fékrendszer, amelyet a motorkerékpárokra kifejlesztett változatból kiindulva alkotott meg a Bosch. Vállalatunknak ugyanis már komoly tapasztalatai vannak a motorkerékpárokhoz fejlesztett blokkolásgátlók és menetstabilizálók terén. A Bosch még 1995-ben készítette el az első motorkerékpár-blokkolásgátlóját, majd 2018-ban, az ABS negyven éves születésnapján, az elektromos kerékpárokhoz kifejlesztett változatot is piacra dobta. Működésének lényege, hogy a rendszer nem engedi megcsúszni az első kereket, illetve elemelkedni a hátsó kereket egy erőteljes fékezést követően. Ezzel csökkenti a közvetlen balesetveszélyt.
Hogy miért csak eBike kerékpárokon működik a rendszer, arra viszonylag egyszerű válasz adható. Mivel elektronikus megoldásról van szó, mindenképp szükség van egy áramforrásra, amit az eBike esetében a hajtáshoz is használt telep biztosít. E nélkül a rendszer üzemképtelen, hiszen a jeladó és a vezérlőszámítógép is elektromos árammal működik.
Tizenegy éves a Bosch eBike-ja
Habár a kerékpáros ABS még újdonságnak számít (két éve érhető el) maga az elektromos hajtásrendszer idén már tizenegy éves, hiszen még 2010 augusztusában mutatkozott be az első Bosch eBike kerékpárcsalád. Ennyi idő alatt természetesen rengeteget fejlődtek az elektromos bringák. Az első modelleknél még huszonöt km/óra sebességig, ötven Nm nyomatékkal tudott segíteni a villanymotor, az akkumulátor kapacitása pedig 288 Wh volt és 2,5 óra alatt lehetett feltölteni azokat. Azóta a nyomaték a másfélszerese, az akkumulátor kapacitása több mint háromszorosa lett (a legújabb Performance CX kivitelhez és PowerTube akkumulátorhoz hasonlítva), ráadásul a rendszer akár két áramforrást is tud kezelni, így rögtön megduplázható az adott kerékpár rásegítéses hatótávja.
Emellett számos funkcióval bővültek az eBike bringák. Itt van például a meredek, vagy épp mostoha terepviszonyok között aktiválható walk assistance, ami tolás közben is segíti a kerékpárost vagy a Kiox fedélzeti számítógép, ami minden pillanatban visszajelzést ad többek között a pillanatnyi sebességről, a kerékpáros által kifejtett teljesítményről vagy az akkumulátor töltöttségéről is. Emellett nagyban megkönnyíti a használhatóságot a gyorstöltő, amelynek segítségével mindössze egy óra elegendő ahhoz, hogy ötven százalékos szintig töltsük az akkut. A szintén a Bosch csoporthoz tartozó COBI.Bike pedig egy olyan szoftvert fejlesztett ki, amelynek segítségével az eBike, vagy akár az elektromos hajtás nélküli kerékpárokat is hálózatba kapcsolja és okos járművekké változtatja. Mindezek, és természetesen az ABS mind-mind még kényelmesebbé, egyszerűbbé és persze biztonságosabbá tették az elektromos kerékpárok használatát az elmúlt évtizedben.