Skip to main content
 

Már önvezető autókkal is lehet utazni San José belvárosában. Megkezdődött ugyanis a Bosch és a Daimler közös fejlesztésű automatizált járműveinek tesztelése a nagyvárosi forgalomban.

Nem túlzás azt állítani, hogy San José a jövő városa, ugyanis a település nyugati része és a belváros között – egyelőre kísérleti jelleggel – a kutatást végző két vállalat, a Bosch és a Daimler munkatársai közül néhányan önvezető Mercedes-Benz S osztályú autókkal utazhatnak. Igaz, biztonsági okokból ezekben a járművekben egyelőre még sofőr ül a kormánykerék mögött, de az autók már maguktól közlekednek.

A Bosch és a Daimler ettől azt remélik, hogy a kísérlet során a SAE besorolása szerinti legmagasabb, 4. és 5. szintű önvezető járművek további fejlesztéséhez hasznos és fontos tapasztalatokat szereznek.

A projekt célja ugyanis egy olyan, nagyvárosokban működtethető, önvezető autókból álló személyszállító rendszer kiépítése, amely felhő alapú és a végfelhasználóknak egy telefonos alkalmazáson keresztül elérhető. A Daimler Mobility AG által kifejlesztett szoftver segítségével lehet lefoglalni a járműveket, amelyek emberi beavatkozás nélkül szállítják el az utasokat a kívánt helyre egy előre meghatározott zónán belül.

Mindent azonosít maga körül a kísérleti jármű

Mindent azonosít maga körül a kísérleti jármű

A Daimler és a Bosch tehát közös erővel dolgozik a teljes mértékben automatizált, vezető nélküli rendszerhez szükséges koncepciók és algoritmusok fejlesztésén. A projektben mindkét fél fontos részt vállal: a Daimler végzi az önvezető rendszer járműbe integrálását és a Bosch rendelkezésére bocsátja a szükséges kísérleti járműveket és vizsgálóberendezéseket. Vállalatunk pedig a fejlesztés során az érzékelőkért, a működtető- és a szabályzóegységekért felel. Mindkét oldal felelőssége hatalmas, ráadásul több szimbolikus jelentéssel is bír. Elég, ha csak azt nézzük, hogy a kísérleti járművek a Mercedes-Benz legkomolyabb sorozatából kerülnek ki. Persze alaposan átalakítva, emiatt a gyáritól már megjelenésükben is némileg eltérnek a projektben használt S-osztályú Mercedes-Benzek. A különbségeket a fent felsorolt érzékelők armadája okozza, amelyek többek között a vezető helyett „látnak” és teljes biztonsággal mérik fel a jármű környezetét.

Fontos, hogy a rendszer minden körülmények között működőképes maradjon

Fontos, hogy a rendszer minden körülmények között működőképes maradjon

Prototípus helyett gyártásra kész rendszert terveznek

A nemrég elindított éles tesztüzem mintegy két és fél évnyi közös munka eredménye: a Bosch és a Daimler ennyi ideje dolgozik együtt a városokon belül emberi beavatkozás nélkül működő járművek megalkotásán. A cél az, hogy ne egy prototípust készítsenek el, hanem egy gyártásra kész rendszert fejlesszenek ki, amelyet különféle járműtípusokba és modellekbe is integrálni lehet.

A jármű mozgásának ellenőrzésére szolgáló szoftver kifejlesztése során a partnerek szándékosan nem támaszkodnak kizárólag a mesterséges intelligenciára, mérnökeink ritkán előforduló közlekedési szituációkat is modelleztek egy különleges, kifejezetten az automatizált vezetéshez tervezett, százezer négyzetméteres németországi tesztpályán. Itt ugyanis a bonyolult forgalmi helyzetek rendkívül pontosan és a kívánt gyakorisággal reprodukálhatók.

Nemcsak a dekoráció, hanem a kiegészítő szenzorok miatt is könnyen azonosítható a kísérleti jármű

Nemcsak a dekoráció, hanem a kiegészítő szenzorok miatt is könnyen azonosítható a kísérleti jármű

Miért éppen San José?

Például azért, mert technológiai központként mindkét partner itt rendelkezik fejlesztési irodával. Ráadásul ebben a városban a következő évtizedekben jelentős, akár negyven százalékos népességnövekedést jósolnak. Ez pedig komoly kihívást jelent, és a tervek szerint az önvezető járművek jóval biztonságosabb közlekedést tesznek majd lehetővé. Sőt, nem csak a balesetek számának csökkenése várható az önvezető rendszerek terjedésével, hanem az is, hogy mérséklődjenek, vagy idővel akár meg is szűnjenek a forgalmi torlódások. Az önvezető járművek ugyanis mindig a legracionálisabban viselkednek, vagyis azon az útvonalon közlekednek a megadott cél felé, amelyen a legkisebb a forgalom, emellett mindig optimális sebességgel haladnak, felesleges gyorsítás és fékezés nélkül.

A valós környezetben végzett tesztek közül ez a legkomplexebb

A valós környezetben végzett tesztek közül ez a legkomplexebb

Ez az újfajta személyszállítási szolgáltatás képet ad arról, hogyan működhetnek együtt intelligens módon az olyan különböző mobilitási szolgáltatások, mint a járműmegosztás (car2go), a személyszállítási szolgáltatások (mytaxi) és a multimodális platformok (moovel). A most megkezdett kísérleti szakaszban az is kiderül majd, hogy miként illeszthetők be a teljes mértékben önvezető járművek egy nagyváros közlekedési hálózatába. Emellett a jövőbe mutató technológia a járműmegosztó rendszerek vonzerejét is növelheti. A vezetés nélküli közlekedés jóvoltából pedig az emberek számára szabaddá válik az utazással töltött idő. Sőt, a jogosítvánnyal nem rendelkezők előtt is új lehetőségeket nyit meg az önvezető járművek használata.

Egészen új lehetőségeket teremt a felhasználók számára

Egészen új lehetőségeket teremt a felhasználók számára