Elsősorban a biztonság terén nyújtott kétségtelen előnyei miatt immár minden autógyártó felismerte az önvezető autók elterjedésének sürgősségét, amelyek közül több a Boschsal együtt dolgozik ezen. A Daimler például épp a közelmúltban írt alá együttműködési megállapodást a cégcsoporttal a jövő önvezető autójának kifejlesztéséről.
Azt már jó ideje tudjuk, hogy csak idő kérdése az önvezető autó megvalósítása. E lehetőséget továbbgondolva pedig adódik a kérdés, hogy egyáltalán minek az autóba vezető? Hiszen éppen az emberi tévedés, hibák okozta balesetek elkerülése érdekében dolgozunk egyre intenzívebben az önvezető autók piacra kerülésén. Amint tehát ezzel párhuzamosan a jogszabályok is lehetővé teszik, hogy emberi beavatkozás nélküli járművek vegyenek részt a közlekedésben, akkor bizony valóban eljöhet az idő, hogy az autók csupa jogosítvány nélküli utassal robognak célállomásaik felé. A Bosch hisz abban, hogy az önvezető autók megjelenésével a balesetek száma is drasztikusan csökken majd, éppen ezért írtunk alá a már említett együttműködési megállapodást a Daimlerrel. A cég már jelenleg is vezető szerepet tölt be az önvezető technológia fejlesztésében, amire kiváló példa a Mercedes-Benz S-osztályának legfrissebb változata is.
Minden eddiginél fejlettebb vezetőasszisztens rendszerekkel érkezik idén ősszel a megújuló S-osztály, és ebben a Bosch is komoly részt vállalt. Az előrelépés egyrészt a tökéletesített kameráknak és radaroknak, másrészt annak köszönhető, hogy az autó a navigációs rendszer térképe alapján is segíti a vezetőt. Így például a sebességrögzítővel beállított tempóról nemcsak akkor lassít automatikusan az autó, amikor utolér egy másik járművet, hanem élesebb kanyarok előtt, meredek lejtőn, ha a vezető autópálya-lehajtóhoz közeledve működésbe hozza az irányjelzőt, és akkor is, ha a beállított úti célhoz irányt kell változtatni a következő kereszteződésnél. Mindezek mellett a kormányzást is magától végzi az autó például autópályán, a 0 és 210 kilométer/óra közötti sebességtartományban. Tehát a dugóban araszolást is egyedül intézi az autó, ha legfeljebb 30 másodpercig állunk egy helyben.
Szintén fontos biztonsági fejlesztés, hogy a táblafelismerő rendszer nemcsak figyelmeztet az út menti közlekedési jelzésekre, hanem képes azoknak megfelelően közlekedni is. Tehát az autó automatikusan lassít a sebességkorlátozással jelzett tempóra, sőt a navigációs rendszer alapján lakott területen is magától fékez ötvenre, majd városból kiérve felgyorsít kilencvenre. Mivel a Daimler Bosch fejlesztésű rendszere még nem teljes mértékben önvezető, csupán vezetőasszisztens, azaz csak segít a vezetőnek a biztonságos közlekedésben, továbbra is a sofőr kezében marad az irányítás és a felelősség. Ennek megfelelően a rendszer figyeli, hogy a vezető valóban a kormánykeréken tartsa a kezét, és ha nem tenné, akkor jelez. Amennyiben a vezető továbbra sem vezetőként viselkedik az autóban, akkor az elakadásjelző bekapcsolása mellett automatikusan állóra fékez az autó és a rendszer vészhívást kezdeményez. Ezáltal megelőzhetők a vezető rosszullétéből adódó balesetek, sőt rövid időn belül érkezhet a segítség például a vezetés közben elájult sofőrhöz.
Az újdonságok mellett természetesen a többi jól bevált biztonsági vezetőasszisztens is tökéletesedett a Mercedes-Benz zászlóshajójában. Így például a vészfékasszisztens a gyalogosokat is érzékeli, sőt a vezető elkerülő manőverét segítve avatkozik be a kormányzásba is a rendszer. A holttérfigyelővel összedolgozó sávtartó asszisztens 60 és 200 kilométer/órás sebesség között működik, és automatikusan a sávban tartja az autót, ha az irányjelző nélkül lépi át a szaggatott vonalat és a megcélzott sávban is közlekedik jármű. A járművek egymás közötti kommunikációja is megvalósítható a Car-to-X rendszer jóvoltából, míg a parkolás az autóban ülve, vagy akár kiszállva, okostelefon segítségével is elvégeztethető a friss S-osztállyal. Bár a csúcs-Mercedes csak ősszel mutatkozik be, nyugodtan kijelenthető, hogy mindez már a jelen, így a fentiek továbbfejlesztése érdekében működik együtt a jövőben a Daimler és a Bosch. Célunk a teljesen automatizált (SAE 4. szintű), vezető nélküli (SAE 5. szintű) járművek megvalósítása és piacra bocsátása 2025-ig. Az együttműködés új hardver- és szoftverrendszerek kifejlesztését egyaránt magába foglalja a cél elérése érdekében. Ezzel egy vezető nélküli taxi flotta üzembe helyezését is megvalósíthatja a Daimler, amelynek járművei teljesen automatikusan közlekedhetnek a városban.
Az önvezető autózás elterjedésének tehát már most láthatóan komoly biztonsági és kényelmi előnyei vannak, ám ezeken túl is további következményekkel számolhatunk, főleg gazdasági szempontból. Már 2025-re számottevő megtakarítás érhető el a hálózatba kapcsolt, robotpilótával rendelkező járműveknek köszönhetően, a balesetek elmaradásával realizálható egészségügyi kiadások csökkenésével. Csupán Németország, az Egyesült Államok és Kína adataival számolva 260 ezerrel mérséklődik a balesetek és 11 ezerrel a sérültek száma a megbízásunkból elvégzett felmérés szerint. Egy sokat közlekedő német polgár életében az önvezető járművek nagyjából 95 órás, vagyis majdnem 4 napos szabadidőt „termelnek” egyetlen esztendőben. Figyelembe véve, hogy Németországban minden parkolóhely-keresés átlagosan 1 kilométernyi pluszt jelent, a hálózatba kapcsolt járművekkel ez – vagyis évente összesen 480 millió kilométer, tehát egy Föld-Vénusz utazás oda-vissza – is megspórolható. Ennek persze a költsége is az autósok zsebében marad, csakúgy, mint az elmaradó balesetekkel megtakarított javítási összegek, ami csak a fenti három országban összesen közel 4,5 milliárd dollár (vagyis bő 1379 milliárd forint).
Feliratkozás a hírlevelünkre:
[wysija_form id=”1″]Kapcsolódó bejegyzések: