Skip to main content
 

Éppen 50 év telt el azóta, hogy a Mercedes-Benz 1973-ban bemutatta az ESF 22 kódjelű tanulmányautót, amely bár közútra és gyártásba sosem került, azért valahogy mégiscsak az ősapja minden azóta legyártott Mercedes-Benz modellnek.

Sosem volt ősapa

Ennek az oka pedig nem más, mint hogy az ESF 22 volt az egyik legfontosabb tanulmányautó a biztonsági és kényelmi rendszerek fejlesztése során, egy igazi mérföldkő. A modell jelenleg is megtekinthető a Mercedes-Benz múzeumban, ahol a „Close-up” sorozat részeként állították ki. Közülük minden darab saját történetet mesél el a vállalat sok évtizedes múltjából.

S-Osztálynak hihetnénk, de vannak árulkodó jelek

Az ESF 22 alapját az 1972-es S-Osztály adja, de amint rápillant az ember azonnal szembetűnik, hogy az autó orrán szokatlanul sok a műanyag, ami a gyalogosvédelmet hivatott javítani. Hajlandóak voltak lemondani a klasszikus króm hűtőmaszk keretről, helyette a sportos SL-modellekre jellemző elsőrészt használták a központi csillaggal.

Nem a formaterv, sokkal inkább a biztonság volt a tervezők szemei előtt

Nem a formaterv, sokkal inkább a biztonság volt a tervezők szemei előtt

Az autó elejét ütközéselnyelő anyaggal burkolták be, amelyből került az enyhén süllyesztett Bosch-fényszóró köré is. A lökhárítókon is módosítottak, amelyek szintén nagyobb ütközéselnyelő képeséggel rendelkeztek a szerkezeti változtatások után. Az ESF, azaz „Biztonsági kísérleti autókat” kifejezetten fejlesztési célokra alkották meg. 1971 óta a Mercedes-Benz már több mint 30 ilyen modellt tervezett.

Tele újdonsággal, mégis maradt a tesztpadon

Az ESF nem nulláról indult, olyan dolgokat örökölt az előd ESF 05 és ESF 13 modellektől, mint az utas becsapódását megelőző rendszerek, sima ütközési felületek az utastérben, elektronikus blokkolásgátló fékrendszer (ABS), fényszórótörlők és a karosszérián való módosítások, amelyek csillapították a becsapódás mértékét. Ezeket finomították tovább a 22-es esetében.

Egy különleges film az 1970-es évekből

A legfontosabb biztonsági kiegészítők: az övfeszítő és a légzsákok voltak. A gyártó mérései szerint ezek segítségével a vezetőnek már jó esélye volt arra, hogy túléljen egy 64 kilométer/órás ütközést egy oszloppal. Akkoriban ez hatalmas szónak számított, hiszen az autóipar történelmének talán legkaotikusabb és legtöbb balesettel járó korszakáról beszélünk – legalábbis az autók akkori mennyiségéhez viszonyítva. Bár az akkor aktuális S-osztályba végül már nem kerültek át ezek a biztonsági fejlesztések. A Mercedes-Benz azóta is töretlenül készít autókat kifejezetten tanulmányozási célból és számos olyan rendszert használnak a gyártósorra került modellek, amelyet elsőként valamelyik ESF kísérleti autóban teszteltek.

Olyan biztonsági extrák fejlődtek az ESF sorozat segítségével, mint a légzsák…
… és a biztonsági öv

A Bosch és a Mercedes-Benz

A két vállalat közös munkája már régre nyúlik vissza, ám most nem a múltról, hanem a sokkal izgalmasabb jelenről szeretnénk ejteni néhány szót. A Bosch korábban már a fényszórótörlőtől kezdve a világ első ABS-én át, a biztosítékokig bezárólag, sok mindet fejlesztett már a Mercedes-Benz mérnökeivel közösen, 2022 végén pedig ismét világelsők lettek valamiben. Nevükhöz fűződik a világ első hivatalosan is jóváhagyott 4. szintű önvezető funkciókkal ellátott, vezetőnélküli parkoló rendszere.  A német szövetségi gépjármű-közlekedési hatóság (KBA) jóváhagyta, hogy a stuttgarti repülőtér APCOA által üzemeltett parkolóházában, korlátozás nélkül használható legyen a vadonatúj rendszer, amelynek részleteiről itt olvashatsz bővebben. Nem csupán biztonsági, de kényelmi funkciókban is elég erős a páros. Ékes bizonyítékul szolgál erre a lenti videóban látható okosotthon számtalan funkciója, ahol már nem csak a telefonunk és az otthonunk vagy a telefonunk és az autónk vezérelhető ugyanazon felületről, hanem a hármat már egy alkalmazáson belül érjük el.

Természetesen a csúcsok csúcsát mindig is az S-Osztály kapja majd a technológiai újításokból, de szerencsére minden, amit kifejlesztenek a lehető legjobb minőségben és tudással kerül az utakra vagy a felhasználók kezei közé.

A Bosch és a Mercedes-Benz

Egy biztos, a Mercedes ESF kódú modellek már évtizedek óta járulnak hozzá a technológiai fejlődéshez, mi pedig nem csak reméljük, hogy a jövőben is láthatunk majd érdekes újdonságokat. Hiszen már eddig is volt Bosch tudás az ESF modellekben.