Skip to main content
 
Okosvilág

Technológiai forradalom a jobb életért

2017-07-31 No Comments 9 perc olvasási idő

Bejegyzésünk címe akár egy reklámszlogen is lehetne, az igazság azonban az, hogy ennél most sokkal többről lesz szó. Az emberiség életminősége a világ legtöbb égtáján csak úgy lehet jobb, ha a következőkben leírt szempontok alapján sikerül előrelépnünk az elkövetkező években.

Előző bejegyzésünkben arról értekeztünk, hogy az autóipar jelenlegi trendjeit figyelembe véve mi várható a közeljövőben. Ha valaki lemaradt volna az összegzésről: a hagyományos üzemanyagokkal hajtott járművek várhatóan több évtizedig velünk lesznek még. Ennek technológiai, gazdasági és környezetvédelmi okai is vannak. Azt azonban nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy bizonyos kutatások szerint az emberek életmódja a jövőben alaposan átalakul. 2050-re már több mint hatmilliárd ember él megavárosokban, azaz kétszer annyi, mint napjainkban. Akkorra a városi közlekedés mintegy háromszorosára bővül majd. Tekintve, hogy 2050-re a globális népesség nagyjából kétharmada él majd nagyvárosi agglomerációkban, s ez jelentősen növeli az urbanizáció mértékét, várhatóan egyre szaporodnak majd a problémák is.

2050-re már több mint hatmilliárd ember él megavárosokban

Ez jelentősebb szennyezést, nagyobb zajterhelést, több balesetet és ezek által több stresszt is jelent. Ezért támogat a Bosch olyan projekteket, amelyek tompítani tudják ezeket a hatásokat. Jó példa erre ez elektromos járművek fejlesztése. A Bosch ebből a szempontból évek óta aktív. Partnerként dolgozik együtt a Teslával, szakértelmével támogatja a Faraday Future projektjét és az olyan tradicionális partnereivel is szorosan együttműködik az elektromos hajtás terén, mint a BMW, vagy a Mercedes-Benz. A boxbergi Bosch Mobility Experience rendezvény tele volt érdekes elektromos járművekkel. Bennük Bosch villanymotorok, teljesítményelektronikák, akkumulátorok dolgoztak. Akadt köztük hibrid jármű, elektromos furgon – amelyet a német posta számára építettek – elektromos robogó és sorozatban még nem gyártott személyautó is. Ez utóbbi, az e.Go Life névre hallgató kisautó, amelyről hamarosan bővebben is értekezünk, egy fontos témáról azonban épp az ő kapcsán kell beszélnünk.

Az elektromos és autonóm járművek kapcsán is komoly tudással rendelkezik a Bosch

Az elektromos autókat említve sokan a csekély hatótávolságot, a viszonylag alacsony végsebességet és a töltési lehetőségek korlátozott számát hozzák fel ellenérvként. Az e.Go ráadásul még kicsi is, alig nagyobb, mint egy mai smart. Mégis, jelen állás szerint érdemes megbarátkozni a gondolattal, hogy a jövő közlekedési eszközét láthatjuk benne. Hogy miért? Elég csak megnézni a városokat a reggeli és délutáni csúcsforgalomban. A legtöbb esetben egy-egy ember ül az autókban, esetleg a gyerekek utaznak még a szülőkkel, de négynél többen szinte egyetlen autóban sem utaznak. Szintén jellemző, hogy a legtöbb autó nem tesz meg 100 kilométernél többet egy adott napon. Márpedig ezekhez a paraméterekhez, épp egy kisméretű, elektromos jármű a legjobb alternatíva. Nem csak azért mert használatukkal jelentősen csökkenthető a károsanyag-kibocsátás, hanem azért is, mert jóval csekélyebb zajterhelés és kisebb parkolóhelyek elegendőek lennének. Talán hihetetlen, de minden-mindennel összefügg. A kisebb autók kevesebb parkolási balesetet okoznak, ami csökkenthetné a biztosítási díjakat, az eddig felsoroltak pedig a stressz faktor mérséklését is magukkal hozhatják, nem is beszélve a gazdaságosságról. Akik nem nagyvárosok közvetlen környezetében élnek, azok erre talán legyintenek, de Budapest például komolyan veszélyeztetett ebből a szempontból, igaz ott még nem tartunk ahol Tokió – a japán főváros bizonyos részein már csak akkor vásárolhatnak autót az emberek, ha tudják igazolni, hogy hol parkolnak majd.

A városi közlekedés egyik lehetséges iránya: optimális méretű járműveket kell alkotni

Persze azt belátni, hogy az esetek nagy többségéhez elegendő egy kisebb jármű nem egyszerű. Sok szempont hatással lehet az autóválasztásra, az azonban biztos, hogy a közlekedés átalakul majd. „A kizárólag autócentrikus város koncepciójától távolodva immár olyan mobilitás felé tartunk, amely egyszerre intelligens és multimodális” – mondta Dr. Rolf Bulander, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. Röviden összefoglalva, tárgyaink mellett városaink is okosak lesznek. A hálózatba kapcsolt jövő közelebb van, mint gondolnánk. Bármennyire is nem tetszik, meg kell barátkozni a gondolattal, hogy az autókat a nagyvárosok külső kerületeiben kell majd hagynunk. Sőt, a korlátozás akár autóméret alapján is életbe léphet majd, így pedig az ilyen csöppségek felértékelődnek majd. A külső parkolókból pedig tömegközlekedéssel, vagy olyan megoldások igénybevételével haladhatunk tovább, mint a Párizsban és Berlinben már ma is működő COUP, amelynek segítségével elektromos robogót tudunk bérelni. Az okosvárosok esetében a forgalomszervezés, szintén hozzájárulhat ahhoz, hogy stresszmentesen érjük el úti célunkat. Az egymással kommunikáló járművek segítenek ebben, főleg akkor, ha kihasználjuk a tudásukat. A városok közvetlen környezetében élők ma már nem élményként élik meg az autózást, hanem a napi rutinnal járó nyűgként. Nem is kérdés tehát, hogy a COUP autós párjának már önvezetőnek kell lennie. Ehhez persze még törvényi szabályozásra is szükség van, de a megoldás már közelebb van, mint gondolnánk.

A hálózatba kapcsolt jövő közelebb van mint gondolnánk

Más kérdés, hogy az emberek bizalmát ki kell érdemelni. Nem is kérdés, hogy az önvezető autóknak bizonyítania kell valós forgalmi szituációkban. Jelenleg több városban is használnak már autonóm járműveket, a Bosch szakemberei a világ minden táján tesztelnek ilyen átalakított járműveket. Londonban például olyan autók járnak a belvárosban, amelyek minden szenzorral és vezérlőegységgel fel vannak szerelve, ami az autonóm technológiához szükséges, az irányítás azonban hús-vér emberek kezében van. Mégis mi értelme ennek? A napi használat közben szerzett adatokat egy mérnökcsoport hasonlítja össze. Az eltérő paraméterek vizsgálatakor összehasonlítják, hogyan viselkedett az autó vezetője és mit tett volna az adott pillanatban a mesterséges intelligenciával támogatott autonóm rendszer. Ez utóbbi tulajdonképpen így tanul és így lesz egyre kiforrottabb. Nem véletlen tehát, hogy a szakemberek azt állítják: az autonóm járművekkel a közlekedési balesetek döntő többsége elkerülhető lenne, hiszen a rendszer mindazt megtanulja, amit a vezető tud, cselekedni pedig sokkal gyorsabban és pontosabban fog majd nála.

A technológia iránti bizalom megteremtésében kulcsszerepe lesz az autonóm tehergépjárműveknek

Boxbergben ennek kézzelfogható bizonyítékait tapasztalhatták meg a Bosch Mobility Experience résztvevői. Az autonóm funkciókkal felszerelt autók gond nélkül alkalmazkodtak a körülményekhez. A tesztpályán közlekedő Tesla elsőbbséget adott a többi autónak, követési távolságot tartott, vagy épp vészfékezett, ha arra volt szükség. Az autonóm parkolási rendszerrel felszerelt tesztautó gond nélkül kerülte ki az előre beprogramozott útvonalon hagyott gyermekkerékpárt és reagált az elé szaladó gyermeket szimuláló bábura – ez tehát nem fikció. Egy év múlva pedig debütál az első olyan rendszer, amely nagy tömegben is változást és jelentős szemléletváltást is hozhat. 2018-ban kerül piacra a Bosch új tehergépjármű koncepciója, amely autonóm funkcióival könnyebbé teszi majd a kamionsofőrök életét és egyben biztonságosabbá az európai utakat. Ha pedig az emberek azt látják, hogy ezeket a hatalmas járműveket biztosan és pontosan képes irányítani egy ilyen rendszer, akkor sokkal könnyebben fogadják bizalmukba a technológiát a személyautóknál is.

A boxbergi tesztpályán bonyolult, összetett feladatokat is könnyedén oldott meg az autonóm jármű

Az említett átmenet nem lesz villámgyors és azonnali. Természetesen a fokozatosság elvét követni kell. A városok esetében a külső kerületekben megfelelő parkolókat kell kialakítani, az elektromos járművek töltéséhez töltőpontokat kell létrehozni. A legfontosabb azonban az emberek szemléletének megváltoztatása. Ez lesz a legkeményebb feladat, amely ugyan közvetlenül nem mérnöki munka, mégis mérnökeinknek kell elérni azt, hogy az emberek elhiggyék és érezzék, hogy ezek a fejlesztések az életminőségük javítása érdekében történnek. Ez a kulcsa a sikeres átmenetnek.

Feliratkozás a hírlevelünkre:

[wysija_form id=”1″]

Kapcsolódó bejegyzések:

Forradalom előtt a közlekedés

Párizsi villanyrobogók

Közelebb a jövő, mint gondolnánk!