Technológia

Bárki lehet versenyző

2018-01-24 No Comments 5 perc olvasási idő

Egyszerűen járműdinamikai rendszernek nevezzük a Bosch több járműdinamikai egységét ötvöző megoldását, amely szinte mindenkiből versenyzőt farag. Hogy hogyan működik, azt most megmutatjuk!

Kizárólag a legavatottabb kezekben lenne kiaknázható egy-egy mai szupersportautó képessége a menetdinamikai rendszer nélkül. Ám az adott járműre szabott elektronikával korunk sok száz lóerős négykerekűi is szinte kezes báránnyá szelídülnek. Így a bennük szunnyadó potenciál nem csupán profi autóversenyzők kezei között válik élvezetessé, „kiautózhatóvá”, hanem szinte bárki átélheti, mire képesek a mai modern sportautók. A legfontosabb persze az, hogy járműdinamikai rendszer jóvoltából biztonságosan uralhatók az ilyen igazán nagy teljesítményű járművek is. Megfelelő körülmények között azonban nemcsak a biztonságot, hanem immár az élményt is fokozza a Bosch járműdinamikai megoldása.

A sportautók fejlesztésénél különösen nagy jelentősége van a versenypályán elvégzett fejlesztőmunkának, hiszen a szériaváltozatok is gyakran visszatérnek oda

Innovatív járműdinamikai rendszerünk két egységből áll. Az integrált dinamikai vezérlés (Integrated Vehicle Dynamics Control – IVC) és a szabályozható kipörgésgátló (Adjustable Traction Control – ATC) együttesen felel azért, hogy szinte mindenki számára biztonságosan élvezetes legyen egy nagyteljesítményű sportautó vezetése is. A járműdinamikai rendszernek minden paraméterre rálátása van, így szabályozza az autó mozgását befolyásoló eszközöket. A fékek, a kormány, a hajtómotor és az elektromos erőforrások, a differenciálművek és a futóművek egyaránt az irányítása alatt dolgoznak. Ennek köszönhetően autó és vezetője a legtöbbet hozhatják ki magukból, egymásból, avagy hatékonyan javíthatják a köridőket, küzdhetnek az ezredmásodpercekért.
Erre pedig szükség van, hiszen aki ilyen autót vásárol, szinte biztosan felkeres évente egy-két pályanapot, hogy kiaknázhassa járműve tudását.

Hangulatában is versenyzésre buzdít a Mercedes-AMG utastere

Járműdinamikai rendszerünk azzal helyezi új alapokra a menetdinamikát, hogy reakció helyett „előretekint”. Nem csupán akkor avatkozik be, amikor szükséges, hanem a vezető utasításai és az autó egyes elmeinek ezekre adott válaszai alapján a rendszer előre kiszámítja a jármű mozgását. Majd mindezeknek megfelelően villámgyorsan finomhangolja a hajtáslánc elemeit, a biztonságos, ugyanakkor élvezetes haladás megvalósulása érdekében. Az autó így például kanyarban is tempósan, mégis kiszámíthatóan fordul, szinte bármilyen körülmények között stabil marad. A vezető pedig a fentiekből csupán annyit érzékel, hogy korábban soha nem tapasztalt élmény vezetni a Bosch járműdinamikai rendszerével ellátott sportautót.

Különböző kivitelek, de a gének közösek

A fentiek még tovább fokozhatók a különféle, előre programozott vezetési stílusok alkalmazásával, sőt a beállítások személyre is szabhatók. Az alapbeállításnak tekinthető Safe üzemmód esetében a biztonságé a főszerep, némileg alulkormányzott viselkedéssel és semleges futómű-beállítással. Sport üzemmódban kiegyensúlyozottabban viselkedik a jármű, feszesebb a futómű, közvetlenebb a kormányzás. Ennél is izgalmasabb a zárt pályán élvezhető Drift mód, amely túlkormányozott viselkedés mellett, a kormányzás és a többi kezelőelem tekintetében is a kontrollált drift manővereket segíti elő. Az egyéni beállításokat engedő üzemmódban pedig a vezető szabhatja személyre, hogy a jármű egyes elemei hogyan reagáljanak adott szituációkban. Mindezeken túl, a Bosch innovatív járműdinamikai rendszere a fejlett vezetősegédekkel is együttműködhet a fokozott biztonság érdekében.

A rendszer működését bemutató angol nyelvű videó

Kiváló példa a fentiek gyakorlati megvalósulására a Mercedes-AMG GT, amely már a Bosch fejlett járműdinamikai rendszerét használja. A négyliteres, két turbófeltöltővel ellátott V8-as motor leggyengébb kivitelében is 476 lóerőt és 630 newtonméter forgatónyomatékot mozgósít ebben a típusban. A legerősebb közúti változat pedig 585 lóerős és 700 newtonméter forgatónyomatékot szolgáltat. A hétfokozatú automatizált sebességváltón keresztül a hátsó kerekekre jut ez a tekintélyes teljesítmény, ami 3,6 másodperces 0-100-as gyorsulási időt és akár 318 kilométer/órás végsebességet eredményez. Az autó könnyű felépítése, a légellenállás-csökkentő és az autósportból „ellesett” megoldások alkalmazása jóvoltából is lenyűgöző menetteljesítményt nyújtanak a Mercedes-AMG GT modellek. Ugyanakkor az i-re a pontot a Bosch járműdinamikai rendszere teszi, ami ebben az autóban a fenti négy beállítás mellett még egy Race, azaz a versenypályán a legjobb köridő eléréséhez szükséges beállításokat alkalmazó üzemmóddal is kiegészül. Hogy hogyan működik mindez a valóságban, azt a Mercedes-Benz alábbi videója tökéletesen bemutatja, ráadásul egy négyszeres világbajnok segítségével.

 

Feliratkozás a hírlevelünkre:

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Csillagos együttműködés

Az utak őrangyala

Újragondolt biztonság