Sport

Csak a változás állandó

2017-11-09 No Comments 8 perc olvasási idő

Jól szemlélteti a címben rejlő bölcsességet a Német Túraautó Bajnokság elmúlt évtizede, és minden bizonnyal a jövője is, hiszen elég nagy a pezsgés jelenleg is a sorozat körül. Viszont továbbra is létezik egy biztos pont az egész felhajtásban, méghozzá a Bosch. A bajnokavatás után röviden összefoglaltuk az idei évad érdekességeit.

Nagyot fordult a világ a DTM kapcsán az év elején, sőt mondhatjuk, hogy már 2016 végén is, hiszen akkor kezdődtek azok a változások, amelyek nagyban átalakították az idei évadot. Még tavaly szeptember 17-én jelentették be, hogy az indulók száma jelentősen csökken. A 24 autóból csak 18 maradt 2017-re. A versenyek formátumát is megváltoztatták, 55 percesre szabva mind az első, mind a második futam időkorlátját, bár ezt a döntést már a szezonkezdéshez nagyon közel, március 30-án hozták meg a szervezők.

Jövőre a versenynaptár is változik. Most már biztos, hogy a Lausitzringtől búcsúzunk

És ezzel még csak nem is ért véget a hirtelen döntések sorozata, ugyanis egy héttel a szezonkezdet előtt, május elsején véglegesítettek egy új szabályt: a csapat és a versenyző közötti rádióforgalom tilalmát. Ez a lépés korábban elég nagy vihart kavart más sorozatokban, például a Formula 1-ben is. Ám a DTM vezetősége sikeresen alkalmazta az új szabályt.
Az izgalom fokozásának érdekében, a kerékcserék során megtiltották, hogy egyszerre cserélhessék a szerelők mind a négy kereket. Így nőtt a boxutcában töltött idő, ezáltal a hibázás lehetősége is. Végül pedig úgy döntöttek a szabályalkotók, hogy az időmérőn is pontokat osztanak. Az első három helyezett kapott idén extra pontokat.

Továbbra is három versenyautó-típus küzdött egymással: Audi RS5 DTM, BMW M4 DTM és Mercedes-AMG C63 DTM

Technikai oldalon viszont nem történtek változások. A motorok továbbra is a négyliteres V8-asok voltak, és az 500 lóerős versenyautókhoz továbbra is a Bosch szállította többek között az elektromos kábelkötegeket, csatlakozókat, motorvezérlő elektronikákat, generátorokat, ablaktörlő rendszereket és kijelzőket is.
Az autók csökkenő száma viszont megkavarta a csapat és versenyzői felállást. Két Mercedes-Benz és két BMW versenyautót használó csapat távozott a sorozatból. A csillagosoknál az ART Grand Prix és a Mücke Motorsport szüntette meg a DTM-programját, a bajoroknál pedig a Team Schnitzer és a Team MTEAK szállt ki. A versenyzők frontján a legfájóbb veszteség talán Martin Tomczyk és Timo Scheider voltak, akik már 16 éve szerepeltek a DTM-ben. A további távozók: Antonio Felix da Costa, Miguel Molina, Adrien Tambay, Daniel Juncadella, Christian Vietoris és Maximilan Götz voltak.

Az egyetlen jelentős technikai változást a gumiszállító jobban tapadó abroncsai jelentették

A csökkenő létszám azonban szerencsére nem jelentett csökkenő színvonalat. Idén is látványos pillanatokkal örvendeztetett meg minket a sorozat a kilenc helyszínen – köztük a Hungaroringen – rendezett 18 futamon. A számok is bizonyítják, hogy rendkívül változatos év áll mögöttünk.
Összesen 11 különböző győztest láthattunk a 18 futam során! Ráadásul a 18 versenyző közül 16-an jártak a dobogón. Végül a lényegében újonc René Rast ünnepelhetett bajnokként, három futamgyőzelmet begyűjtve, közülük egyet épp a Hungaroringen. Csapattársa, Jamie Green és a Mercedes-Benz ásza, Lucas Auer szerzett még ugyanennyi győzelmet 2017-ben. Rajtuk kívül még Paul di Resta, Mattias Ekström, Maro Engel, Timo Glock, Maxime Martin, Mike Rockenfeller, Bruno Spengler, Robert Wickens és Marco Wittmann tudtak egy-egy alkalommal a dobogó tetejére állni.

A 2017-es év utolsó versenyhétvégéjének hivatalos összefoglaló videója

A legtöbb dobogós helyezés Mattias Ekström és Mike Rockenfeller nevéhez fűződött, akik az Audival fejenként hatszor ünnepelhettek a pódium valamelyik fokán. Rast és Wittmann ugyanezt öt alkalommal élhette át, míg Lucas Auer, Maxime Martin, Robert Wickens, Timo Glock és Jamie Green háromszor. Egyedül Blomqvist és Farfus nem jutott fel a dobogóra idén, pedig ők is rendkívül tapasztalt versenyzők. Az eredmények jól mutatják a mezőny szorosságát és kiegyensúlyozottságát. Az év során hét alkalommal változott az aktuális bajnoki éllovas személye. Auer, Ekström és Rast váltotta egymást a tabella élén. Utoljára Rast állt ott és végül három pont előnnyel hódította el a bajnoki címet, amely az egyik legszorosabb eredmény a bajnokság történetében. Legutóbb, 2007-ben Mattias Ekström (Audi) utasította maga mögé Bruno Spenglert (Mercedes-Benz) ilyen szorosan, előtte pedig 1987-ben Eric van der Poele (Mercedes-Benz) végzett három ponttal Manuel Reuter (Audi) előtt.

Fordult a kocka, Mattias Ekström a tavalyi sikerek után most három ponttal lemaradt a bajnoki címről

A kvalifikáció pontozása is Rast kezére játszott. Összesen 17 extra egységet szerzett így a bajnok, míg Marco Wittmann 15-öt, Jamie Green pedig 11-et zsebelt be. Eközben Ekström, aki az utolsó versenyhétvégén csúszott le a bajnoki címről, csak öt pontot gyűjtött az időmérőkön.
René Rast persze megérdemelten vált bajnokká, hiszen a pole pozíciók terén is a legjobbak között volt. Háromszor indulhatott az élről a szezon során, akárcsak Lucas Auer és Timo Glock.  Green és Blomqist kétszer került az első rajthelyre, míg Farfus, Martin, Spengler, Wickens és Wittmann egyszer kóstolhatott bele ebbe az érzésbe (és előnybe).
Tovább szemléltetve a bajnokság kiélezettségét, meg kell említenünk, hogy mind a 18 versenyzőnek sikerült az élen haladnia néhány kör erejéig a szezon során. Ilyesmit nem sok szériában látni! Green töltötte a legtöbb kört az élen, összesen 111-et, őt követi a statisztikában Rast, aki 101 kört vezetett az első helyen. Green 111 köre 492 kilométert jelent az élen, míg Rast 101 köre 408 kilométert. A spielbergi második futamon váltották egymást a legtöbben az élen, szám szerint kilencen. Az egyetlen rajt-cél győzelem pedig Rast nevéhez fűződik, aki Moszkvában vezetett ennyire precízen.

Rast csak három futamon indult tavaly, idén teljesített először teljes szezont

A legszorosabb befutót Zandvoortban láthatta a közönség, ott a szombati versenyen Timo Glock csupán 0,178 másodperccel Wittmann előtt száguldott át a célvonalon. Végül még egy érdekes összevetés is kiolvasható a 2017-es év statisztikáiból. A szombati és a vasárnapi versenyeken szerzett pontokat is külön feltüntették, amelyből látszik, hogy Timo Glock vezet a szombati napokon kaszált pontokat tekintve. Összesen 133 egységéből 103-at szombaton gyűjtött be. A vasárnapokat tekintve Ekström szerezte a legtöbbet, 106 pontot (a 176-ból). A bajnok Rast 96 pontot gyűjtött a vasárnapokon, és 83-at a szombati napokon, tehát igencsak kiegyensúlyozott volt, talán épp ez volt a titka. Az egyetlen pilóta, aki csak vasárnaponként csipegetett össze pontokat, Loïc Duval 22 egységgel.

Egyre közelebb kerül egymáshoz a japán és a német túraautós bajnokság, idén már közös imázsfilmet is forgattak a két sorozat szervezői

A számok tehát rengeteg érdekességet rejtenek, azonban egy nagy meglepetést is tartogatott az év vége. A Mercedes-Benz bejelentette, hogy befejezi a DTM-programját a következő szezon végén, hogy a Formula 1 mellett a Formula E sorozatra koncentrálhasson. Rengeteg találgatás látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogyan érinti ez a DTM jövőjét, ám egyelőre még nem rajzolódott ki tiszta kép a 2018-at követő évekről. Léteznek nagyon ígéretes koncepciók, ilyen például a japán GT-sorozat autóinak beengedése a sorozatban, hiszen a szabályokat elméletileg már elkezdték összehangolni. Egyelőre a részleteken dolgoznak a szakemberek, az azonban szinte biztos, hogy 2018-ban a Bosch továbbra is beszállítója és támogatója marad ennek a nagyszerű sorozatnak.

Feliratkozás a hírlevelünkre:

 

Kapcsolódó bejegyzések:

Élőben az igazi

Indul a DTM-szezon!

Biztonságos „szörnyetegek”