Sport

Indul a DTM-szezon!

2017-05-04 No Comments 9 perc olvasási idő

Május első hétvégéjén elrajtol kedvenc autóverseny sorozatunk 2017-es szezonja. Az új évadban már az első versenyen óriási változások várják a nézőket és a versenyzőket egyaránt. Egyvalami viszont biztosan nem változott a Német Túraautó Bajnokságban: a Bosch továbbra is technológiai partnerként van jelen!

Érdekes szabálymódosításokkal próbálják még izgalmasabbá tenni a szervezők a DTM versenyeket. Az egyik ilyen a csapat és a versenyző közötti rádiós kommunikáció betiltása. A szezon első versenyétől kezdve a csapatok kizárólag a boxutca falán kinyújtott táblán közölhetnek információt versenyzőikkel. Kivételek persze akadnak: biztonsági autós fázis és boxutcai tartózkodás alatt, illetve a sárga zászló belengetésekor biztonsági utasításokat azért közölhetnek a kormány mögött ülővel.

Színes mezőny várja a rajongókat, a versenyautók szélvédőjén pedig továbbra is büszkén díszeleg a Bosch felirat

A Bosch támogatása mellett is maradt még egy biztos pont a sorozat életében, méghozzá a három német autómárka szereplése. Nézzük meg sorban, hogy mivel állnak rajthoz idén a gyártók!
Az Audi esetében a DTM-program fontosságát hangsúlyozta az RS 5 DTM bemutatkozásának időpontja és helyszíne. A versenyautót ugyanis a Genfi Autószalonon mutatták meg először a közönségnek, az RS 5 szériaváltozatával együtt! Persze a bemutató előtt már teszteltek az autóval a portugáliai Portimão versenypályán, ahol összesen 1971 kilométert futott a gép. Az első nyilvános tesztköreit azonban az olaszországi Valleleungában teljesítette az autó március 14. és 16. között. Később pedig Hockenheimben is köröztek vele, ahol már az egész mezőny tiszteletét tette. A szabályváltozások miatt rendkívül fontosnak tartották, hogy minél jobban megismerjék az új versenyautót, mert az erősebb motorok, a kisebb leszorító erő, a módosított DRS, a lágyabb gumiabroncsok és azok előmelegítésének betiltása, rengeteg változó tényezőt jelent. A motor alapja nem változott, maradt négyliteres V8-as, azonban a teljesítményét az Audi mérnökei – a többi gyártóhoz hasonlóan – feltornázták 500 lóerő fölé. A plusz lóerőket a szívóoldal és a hűtőrendszer módosításával érték el a mérnökök – továbbra is szigorú szabályokhoz igazodva. Persze óvatosan kell ezekhez az erőforrásokhoz nyúlni, hiszen a DTM-ben használt motoroknak egy egész szezont kell kibírniuk hiba nélkül, máskülönben szigorú szankciók jönnek. A szakértők várakozásai szerint az autók gyorsabbak lesznek majd, mint az előző szezonban voltak. Ám a változtatások célja elsősorban nem ez, hanem az volt, hogy a versenyzőkre nagyobb szerep háruljon. Ez lebegett a szabályalkotók fejében akkor is, amikor az autók felfüggesztését egységesítették.
A mezőny rendkívül kiegyenlített lett a márkák tekintetében. Mindenhol hat versenyzőt alkalmaznak, akik ha összesítjük az eredményeiket, összesen 8 bajnoki címet, 113 futamgyőzelmet és 1394 versenyt tudhatnak maguk mögött. A mezőny tehát minőségi versenyzőkből áll és idén kimondottan erős! Az Audi versenyautókat Mattias Ekström (#5), René Rast (#33), Nico Müller (#51), Jamie Green (#53), Loïc Duval (#77), és Mike Rockenfeller (#99) vezeti.

Keszthelyi Vivien személyében egy magyar hölgy is a DTM felé tart. A képen még nem ő, hanem Mattias Ekström látható a versenyautó tesztelése közben

A BMW Motorsport tervezőmérnökei az alapoktól újragondolták a BMW M4 DTM versenyautó aerodinamikáját. Céljuk nem is lehetne más, mint megismételni az elmúlt évek sikereit. A mérleg négy bajnoki cím három idény alatt! Marco Wittmann 2014-ben és 2016-ban végzett a pilóták közötti pontverseny élén, miközben a BMW RMG csapat 2014-ben az istállók között, a BMW pedig 2015-ben a gyártók tabelláján aratott fényes diadalt. A siker érdekében a versenyautó számos új alkatrészt kapott, amelyek kivétel nélkül a forradalmi jármű- és gyártástechnológiai innovációk hírnökei. Látványos a fényszórók belsejébe integrált kék X-alakú motívum, amellyel az 1970-es évekbeli BMW 3.0 CSL versenysikerei előtt tisztelegnek. A kék fényszóró-betét egyébként a ’80-as évek BMW M3 DTM versenyautóját is felidézi, amelynek fényszóróit hasonló csíkokkal ragasztották le.

A BMW-nél 3D nyomtatót is bevetettek a mérnökök a futómű alkatrészek elkészítéséhez

Az új szabályrendszer egy milliméterrel megnövelte a versenyautók erőforrásában alkalmazott levegőszűkítő maximális átmérőjét, amely immár hengersoronként 29 milliméter átmérőjű lehet. Az Audi megoldásához hasonlóan mindez körülbelül 25 lóerőnyi többlet-teljesítményt csalogat elő. A BMW mérnökei egy kicsit több konkrétummal és adattal magyarázzák, hogyan növekedhetett a versenyautók maximális teljesítménye 500 lóerő fölé. Kitértek azonban arra is, hogy a V8-as szívómotor emiatt intenzívebb hűtést igényel, ami szükségessé tette a hűtőrendszert optimalizálását. Ráadásul az erősebb motor még hatékonyabb és tartósabb fékrendszert is követel. A 2017-es DTM-versenyautók féktárcsái szénszálas kompozit anyagból készülnek. Az erőforrás teljesítményét és forgatónyomatékát hatsebességes szekvenciális váltó továbbítja a hátsó tengely felé. A fokozatok között a pilóta a kormány mögötti váltófülekkel válthat. A tizenegy áttétel lehetővé teszi, hogy a BMW versenymérnökei az adott versenypálya karakterisztikája szerint hangolják a váltót. Külön érdekesség a bajor gyártónál, hogy a DTM-versenyautók motortartó bakjait háromdimenziós nyomtatókkal állították elő! Az Audi esetében már említettük, hogy egységesítették a futóművet, de mit jelent ez pontosan? A lengéscsillapítók, a stabilizátorok, a keresztlengőkarok, a kerékagyak, és a központi csavarok is egységesek a márkáknál. Azonban a csapatok mérnökei szabad kezet kaptak a rugóstagok kiválasztásánál és az első tengely kiegészítő elemeinek megtervezésekor.

A BMW versenyzői: Bruno Spengler (#7), Marco Wittman (#11), Augusto Farfus (#15), Timo Glock (#16), Tom Blomqist (#31) és Maxime Martin (#36)

Korábban már említettük a kiegyenlített mezőnyt, márkánként hat pilótával, azonban a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a tavalyi 24-ről 18-ra csökkent a létszám. A szervezők ígéretei szerint viszont az új szabályok ellensúlyozzák majd ezeket a változásokat.
A sorozat harmadik gyártója a Mercedes Benz, amelynek új versenyautója a Mercedes-AMG C 63 DTM. Az első különlegesség már ránézésre megfigyelhető: mindegyik változatán végigfut az úgynevezett „digitális áramlat”. Ez egy dizájnelem, amely eredetileg a márka F1-esversenyautóján debütált. A DTM-ben viszont háromféle színben tűnik fel, ezek a rózsaszín, a zöld, és a sárga. A sáv az autók mellett felkerül a csapatruházatra, illetve a csapatokat mozgató teherautókra is. A Mercedes-Benz a nyitóhétvége második futamán már négyszázadik DTM versenyét ünnepli. 1988-as belépése óta 175 versenyt nyertek (ebből 101 volt kettős győzelem), 122 pole pozíciót és 520 dobogós helyezést értek el, valamint 180 leggyorsabb kör is a stuttgarti versenyautókhoz fűződik. A márka a DTM igazi veteránjának számít, amit az eddig összegyűjtött 1596 pont is bizonyít. A Hockenheimben tartott teszt alapján ráadásul magabiztosan kezdhetik az évet a csillagosok, ugyanis a négy napos gyakorlás alatt háromszor is egy Mercedes-AMG versenyző futotta a nap leggyorsabb körét. A hat darab versenyautóval összesen 1580 kört teljesítettek (7227 km) a Hockenheimringen. Az egész téli tesztszezont tekintve pedig összesen 11 445 kilométeren keresztül nyúzták a Mercedes-AMG C 63 DTM versenyautókat.

A Mercedes-AMG versenyzők: Gary Paffett (#2), Paul di Resta (#3), Robert Wickens (#6), Lucas Auer (#22), Edoardo Mortara (#48), Maro Engel (#63)

Az első versenyhétvégét a Hockenheimringen tartják május 5. és 7. között. A szezon során összesen kilenc versenyhétvégén át követhetjük majd a versenyzők csatáit, köztük a Hungaroringen június 16. és 18. között. A hazai futamra mindenképp érdemes lesz kilátogatni, a látványos csaták mellett a magyarországi Bosch csoport is kitelepül saját „standjával”. A tavalyi évhez hasonlóan idén is rengeteg érdekesség várja majd az autósport rajongókat. Sőt, nemcsak őket, hanem azokat is, akik csak egy kellemes hétvégi programot keresnek.

A Mercedes-Benz kedvcsináló teaser videója – a hangerőt érdemes felcsavarni

Feliratkozás a hírlevelünkre:

Kapcsolódó bejegyzések:

DTM: szabványos és látványos

Változások előtt?

Szabályok útvesztője